Historia fotografii 2700-L-DM-D3HFHS-FPR
Sem. pierwszy
Celem przedmiotu jest ukazanie drogi jaką przeszła fotografia, od niezwykle pracochłonnych i kosztownych technologii pierwszych trzech
ćwierci XIX wieku, po burzliwy rozwój po wynalezieniu filmu celuloidowego i skonstruowaniu aparatu dla każdego. Przykłady dokonań
fotografów z analizowanego okresu, mają uzmysłowić jak wiele ważnych tematów podejmowano, mimo niewygodnych technologii, i w jak
wielu dziedzinach fotografia znalazła swoje miejsce. W czasie wykładu ukazane będzie szersze tło pozwalające słuchaczom na osadzenie
analizowanych nurtów fotografii w rzeczywistości społeczno-politycznej, technologicznej i kulturowej tamtego okresu. Poznają wiele
przykładów, które będą potwierdzały, że w fotografii już wszystko było, ale i też że ciągle pojawiają się odkrywcy i oryginalni wizjonerzy
ukazujący nowe drogi rozwoju
Sem.drugi
Celem przedmiotu jest zaznajomienie z dokonaniami fotografii w ostatnich 70 latach XX wieku i na początku XXI wieku oraz ukazanie jej
roli w życiu społecznym i kulturze, na tle przemian technicznych, społeczno-politycznych, obyczajowych i kulturowych w analizowanym
okresie na świecie i w Polsce. Ze szczególnym uwzględnieniem jej wpływu na poznawanie świata, zdobywanie wiedzy o nim i jego
mieszkańcach oraz na kształtowanie gustów. Przybliżone będą nowe technologie zmieniające sposób realizowania fotografii i wpływające
na jej odchodzenie od przypisywanego jej bycia lustrem rzeczywistości. Zanalizowane będą nurty artystyczne i zmieniająca się estetyka
fotografii użytkowej oraz zostaną wskazane najważniejsze osobowości fotografii z omawianego okresu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Semestr pierwszy
Po ukończeniu zajęć student:
Wiedza
1. zna rodzaje technik i technologii z pierwszych 80 lat fotografii
2. zna relacje między obrazami fotograficznymi a głównymi nurtami intelektualnymi XIX wieku i początku XX
3. zna przemiany jakie zaszły w fotografii od jej wynalezienia po okres międzywojnia XX wieku,j i jej wpływ na życie społeczne
4. zna początki zastosowania fotografii w prasie, nauce propagandzie, dokumentacji, budzeniu poczucia wspólnoty narodowej, turystyce,
życiu prywatnym a także jako niezależnego medium artystycznego
5. zna główne idee i tematy fotograficzne oraz najważniejszych fotografów
Umiejętności
1. umie rozpoznać historyczne techniki i technologie fotograficzne
2. umie wskazać najwartościowsze dzieła i ich wpływ na współczesną fotografię
3. umie powiązać historyczne obrazy fotograficzne z szerszym tłem kulturowym z którego obrazy te wynikają
Semestr drugi
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
1. zna dokonania fotografii z ostatnich 70 lat XX wieku i z początku XXI wieku, oraz najważniejsze nurty ideowe i najważniejszych autorów
2. zna intensywny rozwój medium fotografii i jej głęboki zakorzenienie zarówno w ikonosferze publicznej przez reportaż, reklamę i
ilustrację i w ikonosferze prywatnej poprzez sztukę, fotografię rodzinną i pamiątkową
3. zna rolę fotografii w przekonywaniu i urabianiu opinii oraz wyznaczaniu trendów kulturowych
4. zna fotograficzne techniki i technologie stosowane w XX wieku
Umiejętności
1. umie wartościować dzieła fotograficzne odnosząc je do czasu powstania i panujących wtedy tendencji
2. umie wykorzystać wiedzę a historii fotografii dla wybrania właściwych narzędzi dla obserwowania świata i budowania własnej, autorskiej
wypowiedzi fotograficznej
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne 60%, pisemna analiza historycznych zdjęć 20%, obecność na zajęciach 20%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Sem. zimowy
Boris von Brauchitsch – Mała historia fotografii. Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, 2004
Michel Frizot (redakcja) – A New History of Photography. Konemann, Koln, 1998
Zenon Harasym – Stare fotografie. Poradnik kolekcjonera. Arkady, Warszawa, 2005
- Juliet Hacking (redakcja) - Historia fotografii. Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2014
Francoise Heilbrun (redakcja) – A History of Photography. The Musee d'Orsay collection 1839-1925. Flammarion, Paris, 2009
Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków, 2009
Hans Michael Koetzle – Słynne zdjęcia i ich historie, 1827-1926 Część I. Taschen, Koln, 2003
Henryk Latoś – Z historii fotografii wojennej. Wydawnictwo MON, Warszawa, 1985
Ignacy Płażewski – Dzieje polskiej fotografii 1839-1939. Książka i Wiedza, Warszawa, 2003
Naomi Rosenblum – Historia fotografii światowej. Wydawnictwo Baturo, Bielsko-Biała, 2005
Zbigniew Tomaszczuk – Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii. CAK, Warszawa, 1998
sem. letni
Gerry Badger – The Genius of Photography. How photography has changed our lives. Quadrille, London, 2007
Boris von Brauchitsch – Mała historia fotografii. Wydawnictwo Cyklady, Warszawa, 2004
Charlotte Cotton – The photograph as contemporary art. Thames & Hudson, London, 2009
Urszula Czartoryska – Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2005
Urszula Czartoryska – Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne. Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2006
Michel Frizot (redakcja) – A New History of Photography. Konemann, Koln, 1998
- Juliet Hacking (redakcja) - Historia fotografii. Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2014
Ian Jeffrey – Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Universitas, Kraków, 2009
Hans Michael Koetzle – Słynne zdjęcia i ich historie, 1928-1991 Część II. Taschen, Koln, 2003
Henryk Latoś – Z historii fotografii wojennej. Wydawnictwo MON, Warszawa, 1985
Reinhold Misselbeck (koncepcja) - 20th Century Photography. Museum Ludwig Cologne. Taschen, Koln, 1996
Daniela Mrazkova – Pribeh fotografie. Mlada fronta, Praha, 1986
Naomi Rosenblum – Historia fotografii światowej. Wydawnictwo Baturo, Bielsko-Biała, 2005
Zbigniew Tomaszczuk – Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii. CAK, Warszawa, 1998
Matthew S. Witkovsky – Foto : Modernity in Central Europe 1918-1945. Thames & Hudson, New York, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: