Socjologia mediów 2700-L-DM-D2SOME
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. Celem konwersatorium jest:
wskazać kluczowe aspekty medialnego zapośredniczenia wspólnoty społecznej;
wyjaśnić w sposób zrozumiały (poprzez przykłady) najważniejsze teorie, efekty i zjawiska warunkujące funkcjonowanie społeczeństwa zmediatyzowanego.
wytłumaczyć rolę i wpływ mediów na kształtowanie interakcji społecznych zachodzących w ramach dyskursu publicznego (społecznego)
W cyklu 2023L:
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. Celem konwersatorium jest: |
W cyklu 2024L:
Przedmiot poświęcony jest różnym zagadnieniom związanym z wpływem mediów na procesy społeczne – wspólnotowe (socjologiczne) w ramach wielowektorowych relacji, jakie zachodzą między osobami, poszczególnymi grupami społecznymi, wreszcie instytucjami medialnymi, politycznymi, biznesowymi, czy też kulturalnymi. Celem konwersatorium jest: |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu socjologii mediów;
2. Zna i rozumie najważniejsze aspekty i płaszczyzny poszczególnych aspektów oddziaływania mediów na rzeczywistość społeczną, kulturową, ekonomiczną i polityczną
3. Rozpoznaje i identyfikuje najistotniejsze problemy i dylematy związane z funkcjonowaniem mediów we współczesnych społeczeństwa sieciowych – postinformacyjnych – podlegających silnym tendencjom mediatyzacyjnym oraz marketyzacyjnym
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Potrafi diagnozować oraz analizować zjawiska społeczno-kulturowo-polityczne relacjonowane i komentowane w zmediatyzowanym dyskursie społecznym
2. Potrafi przeprowadzić logiczny wywód na temat funkcji, zadań, celów oraz sposobów oddziaływania mediów masowych oraz nie-instytucjonalnych (2.0) na uczestników interakcji społecznych.
KOMPETENCJE:
1. Wykorzystuje zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk i problemów współczesnego życia społecznego podlegającego silnym procesom mediatyzacji
2. Potrafi diagnozować problemy znajdujące się na styku różnych dziedzin, systemów i dyscyplin podlegających medialnej logice
3. Jest w stanie wskazać i objaśnić różne aspekty kulturowe, polityczne, ekonomiczne oraz społeczne funkcjonowania mediów
Kryteria oceniania
Lektura, czynny udział w zajęciach (dyskusja), obecności (max 2 nieobecności), zdanie egzaminu (do egzaminu dopuszczone są wyłącznie te osoby, które zaliczą ćwiczenia)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. A. Eliott, Współczesna teoria społeczna, Warszawa 2011;
2. M. Golka, Socjologia kultury, Warszawa 2013;
3. M. Mrozowski, Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001;
4. W. Pisarek, Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008;
5. D. McQuail, Teorie komunikowania masowego, Warszawa 2008;
6. T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009;
7. Słownik terminologii medialnej, pod red. W. Pisarka, Kraków 2006;
8. Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, pod red. Z. Bauera, E. Chudzińskiego, Kraków 2010;
9. Brémond Alice, Couet Jean-François, Davie Anne, Kompendium wiedzy o socjologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: