Etyka dziennikarska 2700-L-DM-D2ETDZ-DZI
Celem zajęć jest analiza teoretyczna i praktyczna powszechnie uznanych zasad i norm etycznych. Student ma otrzymać wiedzę, która pozwoli mu świadomie stosować w praktyce zawodowej standardy etyczne i warsztatowe, ułatwić podejmowanie trudnych decyzji i rozwiązywanie dylematów moralnych. Zajęcia powinny ukształtować taki rodzaj wrażliwości etycznej, który będzie przekładał się na świadomą odpowiedzialność za przygotowywane i redagowane materiały prasowe. Pozwoli też na umiejętność uzasadniania wyborów, których dokonuje w pracy zawodowej, a które wiążą się z dramatem wyboru dobra, którego się broni i dobra, które się narusza. Celem zajęć jest więc internalizacja podstawowych wartości etycznych tak aby student potrafił je aplikować w pracy zawodowej i aby wartości te stanowiły wewnętrzny imperatyw samokontroli publikowanych treści.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Elementy z obszaru wiedzy:
Po odbyciu zajęć absolwent zna podstawowe pojęcia i terminy określające system wartości i powinności „dziennikarzy” które zawarte są w kodeksach etyki dziennikarskiej. Absolwent wie, że odpowiedzialność moralna jest najbardziej osobistą i niezbywalną z ludzkich wolności i najcenniejszym z ludzkich praw. Nie można jej człowiekowi odebrać, nie można się nią podzielić z drugim człowiekiem, nie można przekazać jej innemu.
Elementy z obszaru umiejętności:
Absolwent posiada umiejętności pozwalające mu na rozróżnianie i stosowanie standardów i zasad istniejących w obowiązujących medialnych kodeksach etycznych. Absolwent potrafi w sytuacjach kryzysowych rozwiązywać dylematy moralne, ma też większą świadomość konsekwencji swoich słów i czynów.
Elementy z obszaru innych kompetencji:
Absolwent ma orientacje społeczną zorientowaną na przestrzeganie uniwersalnych i powszechnie akceptowanych norm moralnych, ma świadomość przestrzegania zasad współżycia społecznego jak również ma świadomość swojej autonomii i tożsamości.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, praca semestralna, obecność na zajęciach i egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Delfin, Warszawa 2007
I. Dobosz, Prawo i etyka w zawodzie dziennikarza, Oficyna a Wolters Kluwer – business, Warszawa 2008
W. Rivers, C. Mathews, Etyka środków przekazu, WAiF, Warszawa 1995
E. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji, PWN, Warszawa 1997
B. Golka, B. Michalski, Etyka dziennikarska, a kwestie informacji masowej, COM SNP, Warszawa 1989
H. M. Kepplinger, Mechanizmy skandalizacji w mediach, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: