Wybrane zagadnienia historii współczesnej 2700-L-DM-D1WZHW
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę
Konwersatorium, najważniejsze tematy.
- znaczenie soborów i synodów Kościoła katolickiego wobec współczesnego świata i Polski
- wojny światowe i oddziaływanie Kościoła katolickiego
- znaczenie współczesnych świętych w kształtowaniu obrazu Kościoła katolickiego
- Kościół w Ameryce Południowej w połowie XX i XXI wieku
- rola Kościoła w kształtowaniu się opozycji w Polsce wobec PRL
- Działalność kleru wobec współczesnych zagrożeń
- Edukacja katolicka
- Pomoc charytatywna Kościoła
- Współczesne problemy Kościoła katolickiego
- Dlaczego współczesny Kościół jest w kryzysie?
Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.
Próba odpowiedzi na pytanie: "Co dziennikarz powinien wiedzieć o historii Polski na tle dziejów powszechnych XIX-XXI w.?" ze względu na współczesne diagnozowanie i prognozowanie.
Celem zajęć jest zarówno uporządkowanie podstawowej wiedzy, jak i głębsza refleksja dotycząca zagadnień politycznych, społecznych, gospodarczych i medialnych, istotnych dla zrozumienia polskich dziejów najnowszych. Rozpatrywane są problemy strategii i taktyki w ich aspektach wewnętrznych i międzynarodowych (prawidłowości i wyjątki od reguły), a także takie zagadnienia, jak rola mitu i klimatu opinii w świadomości politycznej i sposobach myślenia, integracja i dezintegracja (społeczna, narodowa, wokół wartości), zakres swobód obywatelskich i ich ograniczeń (w tym sytuacja mediów), zmienność i stałość w polityce i życiu społecznym. Zajęcia powinny ugruntować przekonanie o niezbędności posiadania wiedzy historycznej i sprawnego posługiwania się nią przez współczesnego dziennikarza.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę
- zna podstawową metodologię nauk humanistycznych wykorzystaną w badaniach medioznawczo – historycznych
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii Kościoła na świecie od końca XIX w. do czasów współczesnych
- ma wiedze o powiązaniach historii kościoła z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi, które mogą być pomocne w pracy dziennikarskiej
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych źródeł do obiektywnej interpretacji faktów
- umie przygotować materiał historyczny w oparciu o źródła do popularyzacji
Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.
# Wiedza
- znajomość periodyzacji i podstawowej faktografii dotyczącej najnowszej historii Polski na tle historii powszechnej od połowy XIX w.
- rozpoznawalność postaci historycznych
- orientacja w terminologii dotyczącej tych zagadnień
- znajomość mechanizmów rządzących walką polityczną prowadzoną metodami perswazji, manipulacji, a niekiedy też przemocy.
# Umiejętności
- samodzielna analiza procesów i wydarzeń historycznych ze względu na ich znaczenie współczesne
- konfrontacja wiedzy typu podręcznikowego z rozmaitymi zastrzeżeniami i wątpliwościami
- wskazanie elementów specyficznych dla pewnych okresów i podokresów dziejów Polski oraz uniwersalnych zasad kształtujących realia życia politycznego i społecznego w Polsce i Europie
- wychwycenie różnic między oficjalnie deklarowanymi zamierzeniami a skrywanymi celami rozgrywek prowadzonych przez liderów politycznych i podmioty zbiorowe.
# Kompetencje
- znajomość dziejów Polski w kontekście najnowszej historii Europy, kształtująca w bieżącej publicystyce politycznej zrozumienie specyfiki polskich doświadczeń historycznych, ale również ich aspektów uniwersalnych
- racjonalne spojrzenie na kwestie polityki historycznej, a także na typy historycznej argumentacji używanej we współczesnych bataliach politycznych i medialnych
- rozróżnianie głębszych motywacji ideowych oraz elementów czysto taktycznych w bieżącej walce politycznej, wynikające ze znajomości faktów i procesów historycznych.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę
- obecność na zajęciach, ocena przygotowywanych prezentacji, czynny i merytoryczny udział w konwersatorium
Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.
Wymagana obecność na zajęciach (dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności); przewidywane zaliczenie pisemne na ocenę, oceny pozytywne nie mogą być poprawiane, natomiast
oceny negatywne mogą być poprawiane tylko raz, przy czym konieczne jest dotrzymanie przez studenta wyznaczonego terminu poprawy.
Literatura
Zajęcia prowadzone przez prof. dra hab. Dariusza Kuźminę
Podstawowa literatura:
Banaszak M., Historia Kościoła katolickiego, t. 2–4. Warszawa 1986.
Fracik T., Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2021.
Modras R., Kościół katolicki i antysemityzm w Polsce w latach 1933–1939, Kraków 2006.
Nowak A., Obirek S., Babilon. Kryminalna historia kościoła, Warszawa 2022.
Romaniuk M.P., Prymas Wyszyński. Biografia i wybrane źródła, Gniezno 2001
Roszkowski W., Historia Polski 1914-2000, Warszawa 2001.
Schatz K., Sobory powszechne – punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2001.
Żaryn J., Dzieje Kościoła katolickiego w Polsce 1944-1989, Warszawa 2003.
Zajęcia prowadzone przez dra hab. Marka Toberę, prof. ucz.
A. Chwalba, Historia Polski 1795-1918, Kraków 2000
A. Czubiński, Historia Polski 1864-2001, Wrocław 2002
A. Dudek, Pierwsze lata III Rzeczypospolitej (1989-2001), Kraków 2002
W. Roszkowski, Historia Polski 1914-2015, Warszawa 2017
R. Habielski, Polityczna historia mediów w Polsce w XX w., Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: