Podstawy public relations 2700-L-DM-D1PPRE
W ramach przedmiotu będą poruszane zagadnienia związane z teorią i historią public relations, kwestie definicyjne i terminologiczne, miejsce public relations w strategii i w strukturze organizacyjnej, związki z pokrewnymi dyscyplinami, rozpoznawanie i badania otoczenia, identyfikacja interesariuszy, mierzenie skuteczności public relations, użycie nowoczesnych technologii (w tym generatywnej sztucznej inteligencji) w komunikowaniu organizacji, wykorzystanie mediów własnych, masowych, w tym internetu, mediów pozyskanych, opłaconych, udostępnionych. Będą przedstawione główne działy PR: relacje z mediami, komunikacja wewnętrzna, dialog z klientami, partnerami biznesowymi, relacje z inwestorami i społecznością finansową, kontakty z decydentami, politykami, urzędnikami, liderami opinii, z aktywistami, prowadzone przy pomocy różnych metod, od bezpośrednich spotkań do internetu, mediów społecznościowych i nowych mediów w public relations.
Zostaną też omówione podstawowe techniki i narzędzia public relations, zarówno tradycyjne, stosowane od początków tej dyscypliny (materiały dla mediów, ulotki, broszury, publikacje, wydarzenia, przemówienia, komunikaty etc.), jak i rozwiązania z obszaru nowych mediów (serwisy internetowe, blogi, internetowe biura prasowe, media społecznościowe: Facebook, Instagram, TikTok, X/Twitter, Pinterest, Snapchat, YouTube, LinkedIn etc.).
Zajęcia będą miały raczej formę konwersatorium niż wykładu, z aktywnym udziałem studentek i studentów, a elementy wykładowe będą połączone z dyskusją, wymianą opinii i interakcją prowadzącego z uczestnikami. Podczas zajęć – oprócz prezentacji koncepcji i modeli teoretycznych – będą przywoływane przykłady ilustrujące omawiane zagadnienie lub obszar komunikowania. Z tego powodu przydatna będzie – zwłaszcza dla osób planujących studia na specjalności PRiMM – bieżąca obserwacja wskazanych mediów fachowych, serwisów branżowych, stron internetowych, blogów i publikacji związanych z public relations. Ewentualne materiały i teksty dla studentów (opisy, studia przypadków, artykuły etc.) będą przekazywane ze stosownym wyprzedzeniem. W trakcie zajęć mogą się odbyć krótkie sprawdziany, dotyczące prezentowanej wiedzy, lektur, artykułów i opracowań.
Uzyskaniu praktycznych kompetencji przez uczestników posłuży też analiza otoczenia i interesariuszy wybranej organizacji (firmy, instytucji, stowarzyszenia), określenie jej celów i strategii komunikowania, a również proponowanych technik public relations i sposobów mierzenia efektywności działań. Choć zajęcia mają charakter propedeutyczny, to powinny się przyczynić do poprawienia kompetencji komunikacyjnych uczestników i przygotowania ich do dalszych studiów w dziedzinie komunikowania i public relations.
Tematy i rozkład zajęć:
1. 3 października 2023 r. – cel i program kursu, wprowadzenie do tematyki public relations,
2. 10 października 2023 r. – czym jest public relations, definicje i funkcje dyscypliny, różne perspektywy akademickie i branżowe w definiowaniu PR,
3. 17 października 2023 r. – historia i rozwój public relations w Ameryce i Europie zachodniej, agenci prasowi, początki PR, powstanie współczesnych form PR, profesjonalizacja dyscypliny, edukacja w dziedzinie PR,
4. 24 października 2023 r. – sposoby uprawiania PR (modele Gruniga i Hunta), ewolucja modeli PR, komunikowanie dwukierunkowe, symetria i asymetria w komunikowaniu i public relations, model mieszanych motywów (zrównoważony),
5. 31 października 2023 r. – role specjalistów public relations, miejsce PR w strukturze organizacyjnej, znaczenie public relations i komunikowania w zarządzaniu, komunikacja korporacyjna (instytucjonalna) i marketingowa (produktowa),
6. 7 listopada 2023 r. – public relations w firmach, organizacjach, stowarzyszeniach: zarządzanie komunikowaniem, etapy przedsięwzięć public relations, planowanie i strategia komunikowania,
7. 14 listopada 2023 r. – analiza otoczenia i publiczności, cele i strategia komunikowania, sytuacyjna teoria publiczności (wg Gruniga i Kima),
8. 21 listopada 2023 r. – narzędzia i techniki public relations, główne obszary public relations (wg podziału na publiczności),
9. 28 listopada 2023 r. – media relations jako kluczowy obszar PR, relacje z blogerami, różne rodzaje mediów: zakupione, pozyskane, udostępnione, własne (formuła PESO),
10. 5 grudnia 2023 r. – PR w internecie, nowe media i komunikowanie, użycie mediów społecznościowych w PR – nowa jakość czy powrót do źródeł,
11. 12 grudnia 2023 r. – komunikacja wewnętrzna: cele, strategia i narzędzia, użycie intranetu, internetu, mediów mobilnych, komunikacji interpersonalnej, platform komunikacyjnych, „aktywiści wewnętrzni” i ich rola w organizacjach,
12. 19 grudnia 2023 r. – stan branży PR w Polsce i na świecie (dane, statystyki, raporty), źródła wiedzy o PR (organizacje branżowe, serwisy branżowe, publikacje naukowe), najnowsze trendy w komunikowaniu instytucjonalnym, rola AI w PR,
13. 9 stycznia 2024 r. – badania w public relations: diagnostyczne (analiza otoczenia, identyfikacja interesariuszy, ich potrzeb komunikacyjnych, określenie celów), ocena efektów (użyte narzędzia, czytelność przekazów, zmiany wśród adresatów programów),
14. 16 stycznia 2024 r. – etyka i profesjonalizm w PR, rola kodeksów etycznych, standardy etyczne i ich egzekwowanie, społeczna rola PR, podsumowanie zajęć,
15. 23 stycznia 2024 r. – sprawdzian końcowy (pisemny) dla studentek i studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student jest gotowy do dalszych, bardziej zaawansowanych zajęć z public relations, posiada wiedzę teoretyczną, warsztatową i praktyczną, która pomoże w rozwoju akademickim i profesjonalnym w obszarze komunikowania w różnych sektorach:
(WIEDZA)
1. Potrafi zdefiniować, czym jest public relations, jak powstało i jakie są jego związki z zarządzaniem i z innymi dziedzinami komunikowania.
2. Wie, jak wygląda zarządzanie komunikowaniem, jakie sposoby prowadzenia public relations występują w praktyce w sektorze publicznym, komercyjnym i pozarządowym.
3. Wie, z jakich elementów składa się proces budowania strategii komunikowania i jakimi narzędziami i technikami komunikowania należy się posługiwać dla osiągnięcia założonych celów strategicznych.
4. Jest w stanie przeprowadzić analizę sytuacji komunikacyjnej danej organizacji, wskazać jej interesariuszy i najskuteczniejsze sposoby trafienia do nich.
5. Wie, jakie cele można osiągnąć przy pomocy działań komunikacyjnych, a które pozostają poza zasięgiem public relations.
(UMIEJĘTNOŚCI)
1. Umie przeprowadzić analizę branży i sytuacji komunikacyjnej wybranej instytucji jako podstawę do opracowania planu public relations.
2. Umie skorzystać ze wskazanych lektur, serwisów, raportów i innych źródeł informacji do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie komunikowania i public relations.
3. Potrafi wykorzystać studia przypadków i dobre praktyki public relations w pracy na rzecz swoich zleceniodawców, klientów i pracodawców.
4. Umie wskazać priorytetowe publiczności i hierarchię potrzeb komunikacyjnych klientów na podstawie narzędzi analitycznych, sondaży, wywiadów i innych metod.
(INNE KOMPETENCJE)
1. Rozumie rolę komunikowania i public relations w organizacji, ich wpływ na osiąganie celów strategicznych i na powodzenie organizacji.
2. Jest w stanie przedstawić szefom i menedżerom organizacji potrzebę prowadzenia świadomych i zaplanowanych działań public relations, a także aktywnie włączyć się w planowanie i wdrażanie programu komunikowania.
3. Posługuje się standardami profesjonalnego public relations i przestrzega zasad etyki PR sformułowanych w kodeksach tej dyscypliny.
4. Przyczynia się do podniesienia poziomu fachowego branży public relations, a dzięki zajęciom uniwersyteckim rozpowszechnia wiedzę, umiejętności i metody badań wypracowane przez teoretyków w Polsce i na świecie.
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę. Z uwagi na kompleksowy charakter kursu i wagę omawianych zagadnień uczestnictwo w zajęciach jest zalecane, a ich częste opuszczanie może skutkować niezaliczeniem przedmiotu. Studenci i studentki będą oceniani na podstawie obecności podczas zajęć, aktywności w dyskusjach, wyników ewentualnych testów w trakcie semestru, a przede wszystkim końcowego sprawdzianu pisemnego.
Ważnym kryterium będzie obecność na zajęciach i aktywność w dyskusjach, rejestrowana na bieżąco. Prowadzący weźmie pod uwagę przygotowanie do zajęć i znajomość podanej literatury. Zagadnienia do końcowego sprawdzianu będą obejmować materiał omawiany w trakcie kursu. Sprawdzian końcowy będzie się odbywać w formie pisemnej: trzeba będzie odpowiedzieć na kilka (5-6) pytań odnoszących się do tematyki przedmiotu (na podstawie sylabusa i informacji uzupełniających). Sprawdzian zweryfikuje, czy uczestnicy opanowali przedstawione zagadnienia i zdobyli podstawową wiedzę o public relations, przydatną podczas dalszych studiów i kariery zawodowej.
Waga poszczególnych elementów branych pod uwagę przy ocenie końcowej będzie następująca:
- udział w zajęciach i aktywność w dyskusjach – 15%,
- przygotowanie do zajęć, znajomość literatury, lektur i zalecanych źródeł (ocena ciągła, sprawdziany i testy) – 25%,
- wynik sprawdzianu końcowego – 60%.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. J. Barlik (2021). Doskonałe public relations. Teorie, kontrowersje, debaty. Poltext, Warszawa.
2. R. Smith (2014). Public Relations. The Basics. Routledge Taylor & Francis Group, NY.
3. D. Tworzydło (2023). Public relations. Praktyka komunikowania 3.0. PWN, Warszawa.
4. K. Wojcik (2015). Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem. Wolters Kluwer, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: