Metody badań w nauce o informacji 2700-L-API-Z4MBWNI
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań prowadzonych w naukach o informacji oraz naukach pokrewnych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w życiu zawodowym. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą, jak dobór metodologii wpływa na przeprowadzenie badania i jego wyniki.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- Klasyfikacja dziedzin i dyscyplin nauki
- Zasady systematycznego przeglądu literatury
- Etapy procesu badawczego
- Metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach ilościowych
- Metody i narzędzia wykorzystywane w badaniach jakościowych
- Analiza danych ilościowych
- Analiza danych jakościowych
- Academic writing
- Bibliometria i altmetria - podstawy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1.Student/-ka zdobędzie wiedzę nt. narzędzi, technik i metod badawczych stosowanych w nauce o informacji i naukach pokrewnych.
2. Student/-ka ma pogłębioną refleksję nt. etapów procesu badawczego w naukach społecznych.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student/-ka posiada podstawowe umiejętności badawcze, potrafi sformułować i przeanalizować problemy badawcze.
2. Student/-ka potrafi dobrać właściwą metodologię badawczą do potrzeb własnego badania, przeprowadzanego do pracy licencjackiej.
3. Student/-ka potrafi dobrać odpowiednie narzędzia do analizy danych badawczych, przeanalizować dane i zaprezentować wyniki.
4. Student/-ka potrafi krytycznie ocenić metodologię badawczą zastosowaną przez innych badaczy.
KOMPETENCJE:
1. Student/-ka jest świadomy, jak ważny jest wybór właściwej metodologii do potrzeb własnych badań.
2. Student/-ka jest przygotowany do seminarium licencjackiego i prowadzenia badań do własnej pracy.
Kryteria oceniania
Przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów), aktywny udział w dyskusji na oraz wykonywanie zadań na zajęciach (60%); praca indywidualna - trzy prace śródsemestralne (40%).
Literatura
Wybrane fragmenty z:
- Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C., & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and Virtual Worlds. Princeton, NJ: Princeton University Press.
- Given, L. (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Los Angeles;London;New Delhi;Singapore: SAGE.
- O’Leary, Z. (2017). The Essential Guide to Doing Your Research Project (3rd ed.). London: SAGE.
- Pickard, A. (2007). Research Methods in Information. London: Facet.
- Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Wiorogórska, Z. (2012). Teoria ugruntowana i jej wybrane zastosowania w badaniach z zakresu informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Przegląd Biblioteczny, 80(1), 47–57.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: