Podstawy organizacji wiedzy 2700-L-API-Z3POW
W ramach zajęć omawiane są:
- podstawowe pojęcia i kategorie badawcze organizacji wiedzy;
- problematyka organizacji wiedzy w świetle teorii psychologii poznawczej;
- teorie organizacji wiedzy w nauce o informacji;
- koncepcje reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych.
W ramach laboratorium studenci przygotowują i przedstawiają zespołowe projekty, dotyczące wybranych koncepcji i metod organizacji wiedzy oraz ich zastosowań w tworzeniu reprezentacji wiedzy w systemach informacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali zdalnie | W cyklu 2023Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Student ma pogłębioną wiedzę o związkach bibliologii i informatologii z innymi dyscyplinami naukowymi, w szczególności psychologia poznawczą i informatyką
2. Student zna podstawy organizacji wiedzy i rozumie cele i założenia tej dyscypliny.
3. Student zna podstawową terminologię z zakresu organizacji wiedzy.
4. Student zna podstawowe teorie poznawcze dotyczące przetwarzania informacji przez człowieka, w tym podstawowe teorie pamięci.
5. Student zna najważniejsze modele organizacji wiedzy stosowane w tradycyjnych systemach informacyjnych.
6. Student zna podstawowe modele organizacji wiedzy stosowane w sieciowych systemach informacyjnych.
7. Student zna podstawowe metody reprezentowania wiedzy w inteligentnych systemach informacyjnych.
Umiejętności
1. Student potrafi prawidłowo interpretować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji wiedzy.
2. Student potrafi identyfikować i oceniać możliwości i zakres wykorzystania teorii poznawczych w projektowaniu systemów organizacji wiedzy stosowanych w systemach informacyjnych.
3. Student potrafi identyfikować i oceniać główne modele tradycyjnych i sieciowych systemów organizacji wiedzy
4. Student potrafi identyfikować główne metody reprezentacji wiedzy w systemach inteligentnych.
Kompetencje
1. Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga profesjonalne problemy związane z implementacją różnych rodzajów modeli organizacji wiedzy w systemach i serwisach informacyjnych
2. Student ma świadomość wpływu mechanizmów poznawczych człowieka na wyszukiwanie informacji i percepcję wiedzy
3. Student ma świadomość funkcjonowania różnych form wyszukiwania w różnych środowiskach informacyjnych.
Kryteria oceniania
Metody: prezentacje indywidualne i grupowe, projekty zespołowe.
Przedmiot kończy się oceną przygotowanych projektów i egzaminem.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Lektury podawane są na bieżąco na zajęciach
W cyklu 2023Z:
Lektury podawane są na bieżąco na zajęciach. |
W cyklu 2024Z:
Lektury podawane są na bieżąco na zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: