Prawne i etyczne aspekty usług informacyjnych 2700-L-API-Z3PIEAUI
Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: podstawowa terminologia i główne założenia prawa autorskiego oraz prawa do prywatności; przedmiot, treść oraz długość ochrony prawa autorskiego; domena publiczna i wyjątki od prawa autorskiego; licencje na korzystanie z praw autorskich; ochrona prywatności; podstawy RODO; etyka w architekturze informacji; dark patterns.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- uwarunkowania prawne i etyczne usług informacyjnych, w szczególności w zakresie architektury informacji
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony, prawa autorskiego oraz etyki odnoszące się do usług informacyjnych.
Student potrafi:
- tworzyć i korzystać z utworów zgodnie z wymogami prawnymi i etycznymi
- określać status prawny utworów
- rozstrzygać dylematy etyki zawodowej
Student ma świadomość roli prawa i etyki w usługach informacyjnych.
Kryteria oceniania
Metoda seminaryjna z wykorzystaniem metod analizy i krytyki tekstów, analiza przypadków, dyskusja
Zaliczenie: obecność na zajęciach znajomość tekstów i udział w ich omawianiu i dyskutowaniu, test pisemny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
R. Markiewicz, Ilustrowane prawo autorskie, Warszawa: Wolters Kluwer 2018.
Strzelecki, Jarosław. Ku etyce informacyjnej, w: Etyka o współczesności, współczesność w etyce / redakcja Dorota Sepczyńska, Marek Jawor, Andrzej Stoiński. Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2016.
Dark commercial patterns. OECD digital economy papers, October 2022 No. 336, online, https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/44f5e846-en.pdf?expires=1695126741&id=id&accname=guest&checksum=73434956C0FD8999736F26C4F13E333D
Pietruk, Łukasz. Dlaczego nie należy bać się RODO? : praktyczny poradnik, Gdańsk: ODDK, 2019.
Agnieszka Witońska-Pakulska, Prawo dla twórców internetowych, Warszawa: Helion 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: