Metadane II 2700-L-API-Z2M2
Celem kursu jest opanowanie przez studentów podstawowych zagadnień z zakresu indeksowania różnych typów dokumentów takich jak dokumenty tekstowe i ikonograficzne. Studenci zapoznają się z różnymi podejściami do analizy dokumentu i tezaurusami: UNESCO Thesaurus, Thesaurus for Graphic Materials oraz narzędziami stworzonymi przez Getty Research Institute: Art & Architecture Thesaurus, The Cultural Objects Name Authority, The Getty Iconography Authority, The Getty Thesaurus of Geographic Names oraz The Union List of Artist Names. Ponadto opisują rzeczowo wybrane dokumenty tekstowe i ikonograficzne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
- zna metody analizy i interpretacji różnych rodzajów zasobów informacyjnych właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych bibliologii i informatologii (K_W04).
- zna procedury oraz narzędzia umożliwiające zapewnienie dostępu do zasobów informacyjnych, zwłaszcza w zakresie tworzenia i/lub korzystania z metadanych dokumentu (K_W06).
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi opracować poprawnie metadane dla różnych typów dokumentów (K_U03).
INNE KOMPETENCJE:
- jest zdolny do krytycznej oceny oraz doskonalenia swoich umiejętności w zakresie korzystania ze źródeł informacji (K_K01).
Kryteria oceniania
1) Obecność na zajęciach:
a) wszystkich - 25%;
b) jedna nieobecność - 20%;
c) dwie nieobecności - 15%;
d) powyżej - 0%.
2) Test pisemny - do 75%.
Oceny końcowe:
5: 91-100%
4,5: 81-90%
4: 71-80%
3,5: 61-70%
3: 50-60%
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Patricia Harpring: Introduction to Controlled Vocabularies: Terminology for Art, Architecture, and Other Cultural Works. Los Angeles 2010. WWW: http://www.getty.edu/research/publications/electronic_publications/intro_controlled_vocab/index.html
2. Teresa Głowacka: Analiza dokumentu i jego opis przedmiotowy. Warszawa 2003.
3. Koraljka Golub: Automatic subject indexing of text. In ISKO Encyclopedia of Knowledge Organization. Ed. B. Hjørland. 2019. WWW: https://www.isko.org/cyclo/automatic
4. Paweł Rygiel: Opis rzeczowy dokumentu ikonograficznego – wstęp do problematyki. "Zagadnienia Informacji Naukowej" 2011, nr 2, s. 102-112. WWW: http://bbc.uw.edu.pl/Content/1853/z2011_2_08.pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: