Elementy językoznawstwa 2700-L-API-Z1EJ
Językoznawstwo jako dyscyplina humanistyki. Związki językoznawstwa z innymi dyscyplinami naukowymi. Podział językoznawstwa ze względu na przedmiot badania.
Znaki a znaki językowe. Klasyfikacja znaków. Definicja znaku językowego.
Języki naturalne a języki sztuczne. Rodzaje języków sztucznych. Hierarchiczna budowa języka. Jednostki języka: nieznaczące (fonemy), znaczące: morfemy, leksemy, słowoformy, konstrukcje składniowe (grupy syntaktyczne i zdania). Podstawowe relacje między jednostkami. Podsystemy języka: fonologiczny, morfologiczny, syntaktyczny i semantyczny.
Semantyka. Odwzorowanie rzeczywistości w języku. Znaczenie jako relacja umowna. Zakres znaczeniowy a treść znaczeniowa. Prezentacja znaczenia.
Pragmatyka - warunki komunikacji językowej. Funkcje języka (wypowiedzi, mowy tekstu).
Język jako zjawisko kulturowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- podstawowe teorie i metodologię językoznawstwa - w zakresie odpowiadającym potrzebom tworzenia systemów architektury informacji oraz narzędzi kontroli słownictwa (K_W02)
- podstawową terminologię w zakresie językoznawstwa,
metody analizy i interpretacji języka jako wytworu kultury oraz narzędzia tworzenia charakterystyk treściowych dokumentów (K_W03)
Absolwent potrafi:
- identyfikować i rozwiązywać szczegółowe problemy badawcze architektury informacji, korzystając z wiedzy i aparatu metodologicznego językoznawstwa (K_U01, K_U03)
- posługiwać się terminologią z obszaru językoznawstwa w zakresie niezbędnym w badaniach z obszaru bibliologii i informatologii (K_U01)
- rozwijać wiedzę i umiejętności językoznawcze w kontekście potrzeb architektury informacji (K_U09)
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny swojej wiedzy językoznawczej w kontekście pracy z zasobami informacji (K_K01)
Kryteria oceniania
egzamin pisemny/egzamin ustny
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa. Kraków 1998;
Bojar B., Językoznawstwo dla studentów informacji naukowej. Warszawa 2005;
Grzegorczykowa R., Problem funkcji języka w świetle teorii aktów mowy. [W:] J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa (red.), Język a kultura. T. 4, s. 11-28;
Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa. Warszawa 2007;
Fisiak J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych. Warszawa 1975;
Ivić M., Kierunki w lingwistyce. Wrocław 1975;
Łuczyński E., J. Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Gdańsk 2005;
Tabakowska E. (red.), Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. Kraków 2001 (wybrane rozdziały);
Taylor J.R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej. Kraków 2001 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: