Web 2.0 i media społecznościowe 2700-L-API-D5W20IMS
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z problematyką dotycząca ewolucji World Wide Web oraz cechami i funkcjami różnych rodzajów mediów społecznościowych. Pod uwagę zostaną także wzięte narzędzia sieciowe typu mashup, których funkcjonalność polega w głównej mierze na łączeniu różnych usług udostępnianych przez serwisy WWW, na przykład w celu automatycznego gromadzenia i organizacji sieciowych treści. Wśród zagadnień poruszanych w trakcie zajęć znajdą się więc między innymi: problemy definicyjne dotyczące sieci drugiej generacji i wchodzących w jej skład narzędzi; rodzaje, funkcje i cele mediów społecznościowych; metody wykorzystania social media w celach komunikacyjnych i informacyjnych oraz analiza wybranych w trakcie zajęć usług sieciowych.
Tematy, które będą poruszane podczas zajęć:
• Zjawisko konwergencji mediów i kultury konwergencji.
• Web 2.0 - świat informacji, komunikacji i współpracy
• Nauka 2.0 i Kultura 2.0, Biblioteka 2.0... - charakterystyka zjawisk.
• Cechy serwisów tworzonych w stylu Web 2.0.
• Mashup - łączenie funkcji narzędzi Web 2.0.
• Specyfika mediów społecznościowych.
• Krytyka Web 2.0 i mediów społecznościowe.
• Rozwój mediów społecznościowych – stan obecny i perspektywy.
• Możliwości wykorzystania narzędzi 2.0.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent potrafi:
- samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać źródła pod kątem ich rzetelności i wiarygodności; selekcjonować i użytkować informacje z nich pochodzące dla potrzeb własnych i użytkowników oraz wprowadzać je w obieg informacji za pomocą mediów klasycznych i społecznościowych,
- identyfikować rodzaje i podstawowe cechy systemów organizacji wiedzy oraz identyfikować i analizować potrzeby i zachowania informacyjne ich użytkowników.
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych i/lub zawodowych oraz korzystania z wiedzy ekspertów w zakresie dziedzin związanych z architekturą przestrzeni informacyjnych,
- realizowania powierzonych zadań, pracując w zespole i pełniąc w nim różne role, włącznie z rolą lidera.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
Obecność na zajęciach (dozwolona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność). Każdą następną nieusprawiedliwioną nieobecność Student zalicza.
Aktywność na zajęciach (oceniana plusami).
Niezbędne jest bieżące przygotowanie pracy pisemnej (praca semestralna).
Dodatkowym elementem oceny jest przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie.
Aktywność na zajęciach (oceniana plusami) oraz oceny prac pisemnych, składają się na końcową ocenę z przedmiotu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Przykładowa literatura:
A. Bard, J. Söderqvist: Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa 2000.
J. Bartlett: Ludzie przeciw technologii : jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić). Katowice 2019.
M. Bartosiuk-Purgat: Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa 2016.
E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz: A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.09.2023], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf.
S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej [online], [dostęp 20.09.2023], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf.
M. Fisher: W trybach chaosu : jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat. Kraków 2023.
G. Gmiterek: Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0. Warszawa 2012.
G.Gmiterek, Aplikacje mobilne w systemach informacyjnych. Teoria i praktyka. Warszawa 2020.
G. Gmiterek, S. D. Kotuła, Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece. Warszawa 2017.
H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007.
B. Kaiser: Dyktatura danych : kulisy działania Cambridge Analytica, jak big data, Trump i Facebook zniszczyły demokrację i dlaczego może się to powtórzyć. Warszawa 2020.
A. Keen: Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Warszawa 2007.
K. Kopecka – Piech: Koncepcje konwergencji mediów, "Studia Medioznawcze" 2011, nr 3, s. 11 - 26.
J. Kreft: Władza misjonarzy. Zmierzch i świt świeckiej religii w Dolinie Krzemowej. Kraków 2023.
J. Kreft: Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spottify. Kraków 2021.
L. Lessig: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa 2009.
R. McNamee: Nabici w Facebooka : przestroga przed katastrofą. Poznań 2020.
B. Orzeł: Aplikacja mobilna jako zjawisko kulturowe. Katowice 2017.
L. Richard, S. Rigaud: Pegasus. Jak szpieg, którego nosisz w kieszeni, zagraża prywatności, godności i demokracji. Kraków 2023.
D. Tapscott, A. D. Williams: Wikinomia. O globalnej współpracy, która zmienia wszystko. Warszawa 2008.
B. Schneier, Dane i Goliat. Ukryta bitwa o Twoje dane i kontrolę nad światem. Gliwice 2017.
S. Vaidhyanathan: Antisocial Media. Jak Facebook oddala nas od siebie i zagraża demokracji. Warszawa 2018.
M. R. Wiśniewski: Zabójcze aplikacje. Jak smartfony zmieniły nasz świat. Wołowiec 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: