Społeczny wpływ instytucji kultury 2700-L-API-D5SWIK
W trakcie zajęć studenci w zespołach zrealizują projekt badawczy, mający na celu określenie wpływu wybranej instytucji kultury.
Omówione zostaną m.in.:
- współpraca z interesariuszami instytucji,
- dane statystyczne jako miary zastępcze wpływu społecznego,
- badania satysfakcji i efektywności a wpływ społeczny,
- wpływ społeczny - specyfika, aspekty i obszary wpływu,
- metody badania wpływu społecznego.
Jako metody badania proponowane są m.in.:
- analiza danych zastanych i danych statystycznych,
- obserwacja uczestnicząca (klasyczna i np. jako sekretny klient),
- wywiady indywidualne (PAPI, CAPI, CAWI),
- wywiady grupowe.
Wykorzystane w projekcie metody zostaną dostosowane do specyfiki i potrzeb badanej instytucji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka:
Wiedza
Zna i rozumie:
- interdyscyplinarne teorie i terminologię badania wpływu instytucji kultury
(bibliologia i informatologia, socjologia) (K_W01, K_W02, K_W03)
- metody analizy i interpretacji społecznego oddziaływania instytucji kultury
(K_W04)
- zasady i formy działania instytucji kultury oraz realizacji przez nie procesów informacyjnych (K_W06).
Umiejętności
Potrafi:
- zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną i metodologiczną do badania
wybranych aspektów społecznego oddziaływania instytucji kultury (K_U01)
- analizować funkcjonowanie instytucji kultury, szczególnie w aspekcie
prowadzonej przez nie działalności informacyjnej (K_U05)
- przedstawiać wyniki przeprowadzonych działań badawczych i/lub
projektowych (K_U06)
- pracować w zespole (K_U08).
Inne kompetencje
Jest gotów / gotowa do:
- wypełniania zobowiązań społecznych związanych ze społecznym
oddziaływaniem instytucji kultury (K_K02)
- realizowania zadań w pracy grupowej, także w funkcji lidera (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonanie oraz zaprezentowanie projektu zaliczeniowego. Oddanie projektu w wyznaczonym terminie.
Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ćwikła, M. (2020). Badania o badaniach: czy i jak instytucje kultury pozyskują wiedzę o sobie i swoim otoczeniu, https://www.ibok.org.pl/download/779/.
Gądecki, J. (2017). Biblioteka Kraków. Rozwój sieci miejskich bibliotek publicznych, https://www.bip.krakow.pl/plik.php?zid=175460&wer=0&new=t&mode=shw.
Paul, M. (2018). Wpływ społeczny bibliotek publicznych : badanie użytkowników bibliotek w województwie mazowieckim, http://bbc.uw.edu.pl/dlibra/doccontent?id=4311.
Płachecki, T. (2019). Relacje i różnice: Uczestnictwo warszawiaków
i warszawianek w kulturze, http://www.kulturalna.warszawa.pl/tmp/relacja_i_roznice.pdf.
W zależności od wybranej przez grupę instytucji kultury, polecane będą dodatkowe opracowania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: