Podstawy pedagogiki w edukacji informacyjnej i kulturalnej 2700-L-API-D3PPWEIIK
Przedmiot dotyczy podstawowej wiedzy pedagogicznej mającej zastosowanie w edukacji informacyjnej i kulturalnej. Pokrótce zaprezentowana zostanie historia wychowania i współczesne kierunki pedagogiczne. Uwzględnione zostanie kształtowanie kompetencji informacyjnych w warunkach polskiej edukacji, jak i działania w tym obszarze instytucji kultury, jak i organizacji pozarządowych. Zostaną zaprezentowane formy (indywidualne, zbiorowe, zespołowe i poglądowe) i metody (podające, eksponujące, praktyczne, programowane, problemowe) pracy z użytkownikiem. Szczególny nacisk zostanie położony na dobór metod i form do stawianych celów, które zależą od sytuacji edukacyjnej, potrzeb i kompetencji użytkowników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- teorie pedagogiki będące podstawą działań edukacyjnych w obszarze informacji i kultury (K_W02),
- podstawową terminologię z nauk pedagogicznych (K_W03),
- metody komunikowania się z użytkownikami informacji w różnych grupach wiekowych (K_W08).
Absolwent potrafi:
- korzystać z wiedzy pedagogicznej, przygotowując i realizując działania edukacyjne (K_U01, K_U04),
- korzystać ze źródeł informacji dla potrzeb własnych oraz uczyć tych umiejętności (K_U02),
- oceniać efektywność edukacji informacyjnej i kulturalnej z punktu widzenia pedagogiki (K_U02),
- planować i realizować działania edukacyjne - indywidualnie i w zespole (K_U08).
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny swojej wiedzy pedagogicznej w kontekście dostrzeganych potrzeb (K_K01),
- wypełniania zobowiązań społecznych o charakterze edukacyjnym, podejmowania działań edukacyjnych dotyczących informacji i/lub kultury (K_K02).
Kryteria oceniania
Praca na zajęciach (zaliczanie poszczególnych omawianych problemów);
Sprawdzian pisemny (weryfikacja zdobytej wiedzy i umiejętności).
Zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Pedagogika. T. 1. Podstawy nauki o wychowaniu. Pod red. Bogusława Śliwerskiego.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006.
Pedagogika. T. 2. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych. Pod red. Bogusława Śliwerskiego.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006.
Pedagogika. T. 3. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. Pod red. Bogusława Śliwerskiego.Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, 2006.
Piotrowska Renata: Edukacja informacyjna w polskiej szkole. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: