Metody pracy z użytkownikiem - młodzież 2700-L-API-D3MPZU-M
Scharakteryzowany zostanie użytkownik młodzieżowy z uwzględnieniem kształtowania się zainteresowań czytelniczych. Zostaną omówione i sklasyfikowane metody pracy. Przedstawione zostaną projekty realizowane z myślą o młodzieży (od 13 do 25 lat). Szczegółowo omówione zostaną takie działania jak: booktoking, prezentacja życia i twórczości wybranego autora dla młodzieży, spotkanie autorskie itp. Ukazana zostanie rola metod problemowych (zwłaszcza aktywizujących) w kształceniu młodzieży.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- podstawy teoretyczne i metodyczne pracy z użytkownikami w różnych grupach wiekowych (K_W02),
- terminologię dotyczącą metodyki i form pracy z użytkownikiem, stosowaną w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W03),
- metody analizy i interpretacji projektów edukacyjnych właściwych dla kierunku studiów (K_W04),
- zasady prawa autorskiego, w tym korzystania z zasobów open access, w edukacji informacyjnej i kulturalnej (K_W09).
Absolwent potrafi:
- korzystać z wiedzy metodycznej w przygotowywaniu i realizacji działań edukacyjnych dla różnych grup użytkowników (K_U01),
- korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych w działaniach dydaktycznych (K_U04),
- identyfikować potrzeby edukacyjne użytkowników informacji w różnych grupach wiekowych (K_U03),
- przygotowywać, realizować i oceniać działania edukacyjne w obszarze informacji i/lub kultury (K_U04, K_U05, K_U06).
Absolwent jest gotów do:
- projektowania i realizowania różnych form pracy z użytkownikiem (K_K02 , K_K04),
- przestrzegania zasad etyki w pracy z użytkownikiem (K_K03)
Kryteria oceniania
Zaliczenie poszczególnych metod pracy.
Przygotowanie projektu.
Zaliczenie na ocenę.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1) Andrzejewska Jadwiga: Bibliotekarstwo szkolne: teoria i praktyka. T. 2: Praca pedagogiczna. Warszawa: 1996.
2) Animacja czytelnictwa dziecięcego. Płock 2004.
3) Biblioteki dla młodych klientów – scenariusz. Bertelsman [2005].
4) Grabowska Dorota: Metody aktywizujące w pracy nauczyciela bibliotekarza. W: Bibliologia, biblioteki, bibliotekarze. Warszawa 2005 s. 149-161
5) Grabowska Dorota: Metody pracy z czytelnikiem dziecięcym w świetle międzynarodowych wytycznych. W: Biblioteki w systemie kultury jednoczącej się Europy. Warszawa 2007, s. 177-190.
6) Grabowska Dorota: Projekt jako metoda godna polecenia dla bibliotekarzy. W: Książka, biblioteka, informacja w kręgu kultury i edukacji. Warszawa 2008, s. 242-250.
7) Lewandowicz-Nosal Grażyna: Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa 2008.
8) Papuzińska Joanna: Biblioteki w służbie dzieciom. W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000, s. 52-77.
9) Papuzińska Joanna: Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007.
10) Pennac Daniel: Jak powieść. Warszawa 2007.
11) Wojciechowski Jacek: Praca z użytkownikiem w bibliotece. Warszawa 2000.
12) Zając Michał: Biblioteki i młodzież „przyjaciele, wrogowie, nieznajomi”? W: Biblioteka w otoczeniu społecznym. Warszawa 2000 s. 78-95.
13) Zając Michał: Rola biblioteki w systemie promocji niekomercyjnej. W: Promocja książki dziecięcej. Poradnik akademicki. Warszawa 2000 s. 92-123.
14) Zybert Elżbieta Barbara: Działalność IFLA na rzecz popularyzacji książki i czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. W: Ocalone królestwo: twórczość dla dzieci – perspektywy badawcze – problemy animacji. Warszawa 2009 s. 361-378.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: