Ekologia informacji 2700-L-API-D3EI
W trakcie zajęć poruszane są takie tematy, jak:
1) Przeciążenie informacyjne;
2) Środowisko informacyjne człowieka;
3) Bariery informacyjne.
4) Dezinformacja, manipulowanie informacją, fake news;
5) Bańki informacyjne, filtrujące i epistemiczne; komory echa; 6) Ekologia informacji jako platforma integrująca wiedzę i doświadczenie praktyczne oraz jako domena badawcza i punkt odniesienia dla działań praktycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- specyfikę przedmiotową ekologii informacji jako interdyscyplinarnego pola badawczego (K_W01, K_W02)
- metody analizy i oceny jakości informacji w perspektywie ekologicznej (K_W07)
Student potrafi:
- scharakteryzować sytuację, produkt i/lub usługę informacyjną, stosując kryteria właściwe dla ekologii informacji (K_U01)
- analizować i oceniać informację, a także tworzyć źródła informacji według kryteriów i potrzeb zgłaszanych przez użytkowników (K_U02)
- identyfikować potrzeby informacyjne użytkowników, w celu unikania i/lub eliminacji szumu informacyjnego (K_U03)
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do realizacji działań badawczych zakresie ekologii informacji (K_K01)
Kryteria oceniania
Przy formułowaniu oceny będą brane pod uwagę następujące elementy:
1) aktywna obecność na zajęciach; dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona;
2) udział w dwóch dyskusjach na zadany temat, w tym w dyskusji oksfordzkiej;
3) terminowe wykonanie i publiczna prezentacja drobnego zespołowego projektu mieszczącego się w problematyce objętej kursem.
Za udział w dyskusjach i wykonanie projektu można uzyskać po 30%; za aktywną obecność na zajęciach – 10%. Do zaliczenia przedmiotu potrzeba zgromadzić minimum 60%.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wiesław Babik: Ekologia informacji. Kraków 2014
Monika Krakowska: Zachowania informacyjne człowieka w kontekście zjawiska epistemicznej bańki informacyjnej. Propozycja nowej koncepcji. Kraków 2022
Diane Nahl, Dania Bilal: Information and emotion. The emergent affective paradigm in information behavior research and theory. New Jersey 2007
Arkadiusz Pulikowski: Modelowanie procesu wyszukiwania informacji. Strategie i interakcje. Katowice 2018
Marzena Świgoń: Bariery informacyjne. W: Nauka o informacji. Red. W.Babik. , Warszawa: SBP, 2016, s. 457-467
Uzupełniające lektury będą podawane w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: