Psychologia zachowań informacyjnych 2700-L-API-D2PZI
W trakcie zajęć studenci zapoznają się z założeniami teoretycznymi związanymi z psychologicznymi aspektami zachowań informacyjnych. Przedstawione zostaną teorie, modele oraz koncepcje kładące nacisk na znaczenie czynników afektywnych na zachowanie użytkownika wchodzącego w interakcje z informacją w różnych sytuacjach zawodowych czy związanych z aktywnościami życia codziennego. Studenci poznają również podstawy zasad prowadzenia badań w tym zakresie. Ich praca będzie obejmować również analizę artykułów naukowych prezentujących stan badań nad psychologicznymi aspektami zachowań informacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu bibliologii i informatologii
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie bibliologii i informatologii oraz dyscyplin właściwych dla bibliotekoznawstwa i informacji naukowej
Umiejętności:
Potraf wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów dla potrzeb własnych i użytkowników
Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i obcym dotyczących zagadnień szczegółowych bibliologii i informatologii z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu bibliotekarza i pracownika informacji
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać będzie się ocena aktywności na zajęciach oraz ocena z zaliczenia
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Babbie, E. R. (2013). Podstawy badań społecznych: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Cisek, S. (2008). Badanie zachowań informacyjnych użytkowników bibliotek : metodologia "Sense-Making". In M. Kocójowa (Ed.), Biblioteka - klucz do sukcesu użytkowników (ePublikacje Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, nr 5) (pp. 97-103): Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa, Uniwersytet Jagielloński.
Fisher, K., Erdelez, S., & McKechnie, L. (Eds.). (2005). Theories of information behavior: A researcher's guide. Medford, New Jersey: Information Today Inc.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: