Instytucje informacji 2700-L-API-D2II
Szczególny nacisk położony będzie na instytucje zajmujące się informacją specjalistyczną, przede wszystkim informacją naukową i europejską.
Omówione zostaną takie instytucje informacji jak:
- biblioteki, w tym biblioteki naukowe,
- archiwa,
- ośrodki informacji naukowej,
- centra informacji europejskiej.
Na zajęciach studenci zdobędą również wiedzę na temat informacji publicznej i systemów jej udostępniania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu:
Absolwent zna i rozumie:
- terminologię specjalistyczną właściwą dla kategoryzacji i opisu funkcjonowania instytucji informacji (K_W01),
- metody stosowane w opisie, analizie, ewaluacji, projektowaniu działalności
instytucji informacji (K_W04),
- historię, zasady i formy działania instytucji informacji (K_W06).
Absolwent potrafi:
- dokonać analizy funkcjonowania instytucji informacji, w oparciu o podstawy teoretyczne i metodologiczne bibliologii i informatologii oraz dyscyplin pokrewnych (K_U01, K_U05),
- przygotować wystąpienia dotyczące problematyki instytucji informacji
(K_U06).
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej analizy własnej wiedzy dotyczącej funkcjonowania i roli społecznej
instytucji informacji (K_K01).
Kryteria oceniania
Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i przedstawienie prezentacji wybranej grupy instytucji. Prezentacje w czasie zajęć. Kolejność prezentacji zależeć będzie od wielkości grupy oraz tematu.
Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Nie ma możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowa literatura:
Adamus-Kowalska, J. (2011). System informacji archiwalnej w Polsce: historia, infrastruktura, standardy i metody. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Babik, W. (2016). Ekologia informacji: zadania w społeczeństwie informacji i wiedzy. [W:] Cisek, S. (red.)Inspiracje i innowacje: zarządzanie informacją
w perspektywie bibliologii i informatologii. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.
Cisek, S. (2005). Funkcje i role bibliotek naukowych i publicznych w społeczeństwie wiedzy. [W:] Materiały z konferencji „Zarządzanie wiedzą i informacją w organizacjach pracujących dla wsi i rolnictwa". Warszawa: Centralna Biblioteka Rolnicza. Pobrano z: https://www.researchgate.net/publication/259570218_Funkcje_i_role_bibliotek_naukowych_i_publicznych_w_spoleczenstwie_wiedzy.
Piestrzyński, T., Jerzyk-Wojtecka, J. (red.) (2015). Biblioteka w społeczeństwie wiedzy: informacja, edukacja, profesjonalizm: konferencja naukowa Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego: materiały konferencyjne. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: