Historia informacji i komunikacji 2700-L-API-D2HIK
Po zakończeniu kursu studenci potrafili będą identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze dotyczące historii informacji i komunikacji. Znane im będą szanse i zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informacyjnych w wymiarze jednostkowym i społecznym, w ujęciu historycznym. Ważną umiejętnością będzie wreszcie zdolność charakteryzowania wybranych procesów informacyjnych w perspektywie historycznej, w kontekście wykorzystania w nich technologii informacyjnych. Przedmiot ma za zadanie przygotować studentów do krytycznej oceny własnej wiedzy dotyczącej historii informacji i komunikacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- w zaawansowanym stopniu historię informacji i komunikacji, opisywaną w perspektywie badań bibliologiczno-informatologicznych oraz dyscyplin pokrewnych
- wybrane teorie i metody badawcze komunikacji społecznej, mające zastosowanie dla badań z zakresu architektury informacji
- podstawową terminologię dotyczącą historii informacji i komunikacji
Absolwent potrafi:
- identyfikować i formułować szczegółowe problemy badawcze dotyczące historii informacji i komunikacji
- identyfikować szanse i zagrożenia wynikające z korzystania z technologii informacyjnych w wymiarze jednostkowym i społecznym, w ujęciu historycznym
- scharakteryzować wybrane procesy informacyjne przez pryzmat wykorzystania w nich technologii informacyjnych, przyjmując perspektywę historyczną
Absolwent jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy dotyczącej historii informacji i komunikacji
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na zajęciach; obecność na zajęciach; prezentacja; egzamin.
Ćwiczenia:
- Ocena ciągła w oparciu o przygotowanie merytoryczne do zajęć i aktywność w czasie zajęć.
- Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności, aktywność i wykonanie prezentacji zaliczeniowej w wyznaczonym terminie.
- Dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i jedna usprawiedliwiona nieobecność w semestrze. Student ma możliwość odrobienia nieobecności poprzez zaliczenie ustne omawianego na zajęciach tematu.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Adamski A., Media w analogowym i cyfrowym świecie, Warszawa 2012
2. Bajka Z., Historia mediów, Kraków 2008
3. Bogunia-Borowska M., Rzońca J., Media dwudziestolecia, Warszawa 2022
4. Bolter J.D., Przestrzeń pisma. Komputery, hipertekst i remediacja druku, Kraków-Bydgoszcz 2014
5. Bösch F., Media a przemiany historyczne. Od druku do Internetu, Warszawa 2021
6. Briggs A., Burke P., Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
7. Brookfield K., Pismo, Warszawa 1996
8. Cave R., Ayard S., Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, Warszawa 2015
9. Diringer D., Alfabet, Warszawa 1972
10. Dobrowolski P.T., Świat ze słów. Angielskie miesięczniki XVIII wieku. Media, informacja i opinia publiczna, Warszawa 2018
11. Drob J. A., Obieg informacji w Europie w połowie XVII wieku w świetle drukowanych i rękopiśmiennych gazet w zbiorach watykańskich, Lublin 1993
12. Druki ulotne w procesie komunikacji społecznej w XIX wieku (do 1918 roku), Warszawa 2019
13. Duncan D., Index, A History of the a Bookish Adventure (Penguin Books, September 2021)
14. Eisenstein E.L., Rewolucja Gutenberga, Warszawa 2004
15. Febvre L., Martin H.-J., Narodziny książki, Warszawa 2014 (o tej książce: https://ohistorii.blogspot.com/2014/12/l-febvre-h-j-martin-narodziny-ksiazki.html)
16. Gajlewicz-Korab K., Francuska prasa drukowana. Narodziny, rozwój, era cyfrowa, Warszawa 2018
17. Głombiowski K., Książka w procesie komunikacji społecznej, Wrocław 1980
18. Goban-Klas T., Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005
19. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004
20. Goban-Klas T., Wartki nurt mediów. Ku nowym formom życia informacji, Kraków
21. Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001
22. Gołębiewski Ł., Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008
23. Goody J., Logika pisma a organizacja społeczeństwa, Warszawa 2006
24. Goody J., Mit, rytuał i oralność, Warszawa 2012
25. Grzelewska D., Habielski R., Kozieł A., Osica J., Piwońska-Pykało L., Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001
26. Grochowski R., Komunikacja społeczno-symboliczna starożytnej Krety. Próba charakterystyki okresu minojskiego, Poznań 2016
27. Havelock E.A., Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, Warszawa 2006
28. Historia idei komunikacji, red. M. Wendland, Poznań 2015
29. Houston K., Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017
30. Imańska I., Druk jako wielofunkcyjny środek przekazu w czasach saskich, Toruń 2000
31. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2006
32. Kitrasiewicz P., Filmowcy przedwojennej Warszawy, Warszawa 2022
33. Komunikacja i komunikowanie w dawnej Polsce, pod red. K. Stępniaka i M. Rajewskiego, Lublin 2008
34. Kotarski E., Kultura medialna średniowiecza. Europa łacińska, Warszawa 2017
35. Kuckenburg M., Pierwsze słowo. Narodziny mowy i pisma, Warszawa 2016
36. Lankau J., Prasa staropolska na tle prasy w Europie 1513-1729, Kraków 1960
37. Levinson P., Miękkie ostrze, czyli Historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa 2006
38. Lobin H., Marzenie Engelbarta. Czytanie i pisanie w świecie cyfrowym, Warszawa 2017
39. Łojek J., Dziennikarze i prasa w Warszawie w XVIII wieku, Warszawa 1960
40. Majewski P., Pismo, tekst, literatura. Praktyki piśmienne starożytnych Greków i matryca pamięci kulturowej Europejczyków, Warszawa 2013
41. Maliszewski K., Komunikacja społeczna w kulturze staropolskiej. Studia z dziejów kształtowania się form i treści społecznego przekazu w Rzeczypospolitej szlacheckiej, Toruń 2001
42. Mielczarek T., Raport o śmierci polskich gazet, Warszawa 2012
43. Olsin D.R., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa 2010
44. Ong W., Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Warszawa 2011
45. Paczkowski A., Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980
46. Petrucci A., Pismo. Idea i przedstawienie, Warszawa 2010
47. Pirożyński J., Z dziejów obiegu informacji w Europie XVI wieku. Nowiny z Polski w kolekcji Jana Jakuba Wicka w Zurychu z lat 1560-1587, Kraków 1995
48. Ptak J., Chorągiew w komunikacji społecznej w Polsce piastowskiej i jagiellońskiej, Lublin 2002
49. Rodak P., Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hebrard, Fabre, Lejeune, Warszawa 2009
50. Setkowicz K., Romans rycerski a początki zawodu pisarza w Hiszpanii. Przypadek Feliciano de Silva (ok. 1489-1554), Toruń 2020 (rozdział: „Książka drukowana w szesnastowiecznej Hiszpanii”)
51. Smith M.M., The Title-Page. Its Early Development, 1460-1510, London 2000
52. Thompson J.B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001
53. Vallejo I., Nieskończoność w papirusie. Fascynujące dzieje książki od czasów starożytnych, Katowice 2021
54. Vanderdorpe C., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, Warszawa 2008
55. Wheeler T., From Gutenberg to Google. The History of Our Future, Brookings Institution Press 2019
56. Wolert W., Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005
57. Zanker P., August i potęga obrazów, Poznań 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: