W świecie FOMO i uzależnień behawioralnych 2700-FAK-D-WSFO
Niniejszy przedmiot poświęcony jest zagadnieniom dotyczącym lęku przed odłączeniem oraz zjawisk pokrewnych, takich jak zaangażowanie w media społecznościowe, stres informacyjny czy fonoholizm. Podczas zajęć analizowane będą treści dotyczące uzależnień behawioralnych (ich etiologii, dynamice i terapii).
Plan zajęć przedstawia się następująco:
• Moduł nr 1: Fomo - definicja i konsekwencje
• Moduł 2: Fomo a zjawiska towarzyszące
• Moduł nr 3: Uzależnienia behawioralne a chemiczne - różnice i podobieństwa
• Moduł nr 4: Uzależnienie od pornografii
• Moduł nr 5: Uzależnienie od hazardu
• Moduł nr 6: Higiena cyfrowa a nadużywanie nowych technologii
• Moduł nr 7: Nowe uzależnienia – fakt czy mit?
• Moduł nr 8: Profilaktyka uzależnień behawioralnych i FOMO
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem uczestnictwa w kursie jest:
• zdobycie wiedzy o tym, czym jest lęk przed odłączeniem i jak może wpływać na funkcjonowanie jednostki,
• poznanie czynników sprzyjających powstawaniu uzależnień behawioralnych oraz ich specyfice,
• przećwiczenie umiejętności wprowadzania zasad cyfrowej higieny
• poznanie metod terapii i profilaktyki uzależnień,
• poznanie konsekwencji uzależnień behawioralnych dla osoby uzależnionej oraz członków jego rodziny.
• zdobycie umiejętności wskazania różnic między uzależnieniem chemicznym a behawioralnym
Kryteria oceniania
• Ocena będzie średnią ocen z poszczególnych zadań wykonywanych w czasie kursu
• Kluczowe dla zaliczenia jest terminowe oddawanie prac, prace oddane po terminie mogą otrzymać maksymalnie ocenę dobrą (możliwe jest oddanie tylko przedostatniej pracy, wykluczone jest zbiorcze przesłanie kilku zaległych prac).
• Zadania będą pojawiały się na platformie Kampus co dwa tygodnie
• Możliwe jest nie oddanie 2 prac, w to miejsce student otrzymuje ocenę ndst, która wlicza się do średniej, ale nie wyklucza zaliczenia przedmiotu
• Jeśli osoba ma 3 lub 4 zaległe prace, możliwe jest wysłanie ich wraz z zadaniem dodatkowym wyznaczonym przez prowadzącą
• W przypadku większej liczby brakujących prac aniżeli 4., Student w ramach I terminu otrzymuje ocenę ndst, możliwe jest przesłanie prac w ramach drugiego terminu
Literatura
Dębski, M. (2018). Fonolandia: nałogowe korzystanie z telefonów komórkowych: szczegółowa charakterystyka zjawiska fonoholizmu w Polsce: raport z badań-skrót.
Dubiel, P. (2019). Uzależnienie emocjonalne jako patologia miłości. Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika, 38(2).
Charmast, J., Gąsiorowski, J., Kowalewicz, T., Krajewski, K., Okulicz-Kozaryn, K., Pietrzak, S., ... & Struzik, M. BUDOWANIE LOKALNEJ STRATEGII PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII.
Chlipała, P. (2011). Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw w Polsce–wyniki analizy kampanii CSR. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (220), 177-184.
Janas-Kozik, M., & Krzystanek, M. (2016). Uzależnienie behawioralne. Skrypt dla studentów i lekarzy. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.
Jupowicz-Ginalska, A., & Kisilowska, M. (2020). Autokreowanie wizerunku w mediach społecznościowych: o związkach między fear of missing out a narcyzmem Wprowadzenie. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 108(1), 110-126.
Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. Dialog Motywujący, 53, 28-65.
Stradomska, M., & Nawrocka, M. (2022). Negatywne implikacje korzystania z pornografii internetowej na przykładzie doświadczeń z telefonu pomocowego. Journal of Modern Science, 48(1), 541-556.
Tanhan, F., Özok, H. İ., & Tayiz, V. (2022). Fear of missing out (FoMO): A current review. Psikiyatride Guncel Yaklasimlar, 14(1), 74-85.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: