Budowa i komunikacja marki 2700-FAK-D-BKMA
Kształtowanie marek – procedura STP (segmentacja rynku, wybór grup docelowych, pozycjonowanie oferty rynkowej) . Cechy dobrej marki. Wizja, misja, atrybuty marki, obszary kompetencji, sygnały marki, wartości kluczowe, ekspresyjne, funkcjonalne.
Strategia, istota, znaczenie, tożsamość , wizerunek, osobowość, archetyp, architektura, identyfikatory, cechy marki. Czynniki wpływające na wartość i siłę marki. Storytelling. Sposoby komunikacji marki.
Proces i instrumenty wprowadzania marki na rynek. Budowa strategii marki.
Istota, tożsamość, architektura, osobowość marki . Budowa silnej i rozpoznawalnej marki. Korzyści z posiadania rozpoznawalnej marki dla klientów i właścicieli marek. Kreowanie marki w różnych branżach.
Identyfikacja wizualna i jej elementy. Znak, kolorystyka, liternictwo, kształt, nazwy marek. Działania reklamowe, sponsoringowe i PR marki. Insight reklamowy. Komunikacja reklamowa marek. Tradycyjne i nowoczesne media w komunikacji marki. Najbardziej znane polskie i zagraniczne marki.
Marka globalna, korporacyjna, produktowa, osobista, narodowa. Cechy poszczególnych marek. „Made in ..” - ile jest warte. Branding narodowy. Internal i employer branding.
Architektura marki. Portfele marek - zarządzanie portfelem marek. Marka-parasol. Rozciąganie marki. Rebranding. Proces, kryteria i znacznie pozycjonowania marki. Określanie grup docelowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1.Z zakresu budowy i zarządzania marka.
2.Znajomość podstawowej terminologii związanej z marką.
3.Znajomość sposobów definiowania grup docelowych, sposobów pozycjonowania marki.
4.Dotycząca różnych rodzajów marek ich cech i wynikających z nich korzyści.
5.Znajomość procesów wprowadzania marek na rynek, ich budowy, zagadnienia rebrandingu.
6.Podstawowa wiedza dotycząca identyfikacji wizualnej i jej elementów.
7.Dotycząca zasad komunikacji marki, roli sponsoringu, public relations i komunikacji reklamowej.
8.Dotycząca czynników wpływające na wartość i siłę marki
Umiejętności
1.Umiejętność wyboru najlepszego sposobu pozycjonowania
2.Podstawowa umiejętność przygotowywania strategii marki.
3.Umiejętność przygotowywania strategii komunikacji marki i wyboru metod oraz kanałów komunikacyjnych.
4.Analiz identyfikacji wizualnej marek i określania ich znaczenia.
5.Analiz budowy marki, zarządzania nią, procesów rebrandingu, tworzenia portfeli marek.
Inne kompetencje
1.Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji marki
2.Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.
Kryteria oceniania
Zaliczenie - praca pisemna oraz obecność obowiązkowa. (max 2 nieobecności)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Kall J., Jak zbudować silną markę od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006
2. Urbanek G., Zarządzanie marką, PWE, Warszawa 2002
3. Bueno B.J., Ragas M., Potęga kultowej marki. W jaki sposób dziewięć wyjątkowych marek zmieniło swoich klientów w wiernych fanów, One Press, Gliwice 2007
4. red. M. K. Witek-Hajduk, Zarządzanie silną marką, , Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011
5. Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999
6. Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2008
7. Marconi J., Marketing marki. W jaki sposób tworzyć, zarządzać i rozszerzać wartość marki, K.E. Liber, Warszawa 2002
8. Altkorn J., Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002
9. De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
10. Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
11. Kall J., Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001
12. Szulce H., Zarządzanie marką, Wydawnictwo AE, Poznań 2006
13. Pringle H., Gordon W., Zarządzanie marką, Rebis, Warszawa 2008
14. Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: