Netflix, TikTok or BeReal? Audiovisual social media - models and predictions 2700-ERASMUS-NTBA
Celem zajęć jest zaprezentowanie podstawowych pojęć z zakresu społecznościowych mediów audiowizualnych zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Student otrzyma wiedzę do zastosowania w konkretnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Pracując samodzielnie oraz w grupie studenci będą mogli uczestniczyć w zadaniach pozwalających na wykorzystanie zdobytej wiedzy.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Media audiowizualne i przekazy audiowizualne w mediach społecznościowych
2. Homogeniczność i heterogeniczność społecznościowych mediów audiowizualnych
3. Personalizacja, prosumpcja i modele tworzenia zawartości w mediach audiowizualnych
4. Treści produkowane i nadawane przez końcowych użytkowników – user-generated kontent (UGC)
5. Regulacje technologiczne oraz normy prawne mediów audiowizualnych w Europie
6. Konwergencja mediów audiowizualnych z perspektywy użytkowników
7. Prywatność i etyka w nowych mediach
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- student operuje siatką podstawowych pojęć naukowych z zakresu społecznościowych mediów audiowizalnych
- wie, czym są społecznościowe media audiowizaualne i zna ich rodzaje
- zna pojęcia heterogeniczności i homogeniczności oraz personalizacji i prosumpcji w odniesieniu do mediów audiowizualnych
- rozumie, czym są treści produkowane i nadawane przez końcowych użytkowników (UGC)
- zna regulacje technologiczne oraz normy prawne mediów audiowizualnych w Europie
- zna standardy etyczne społecznościowych mediów audiowizualnych
Umiejętności:
- student umie samodzielnie dokonać analizy społecznościowych mediów audiowizalnych pod kątem istniejących modeli
- potrafi dostrzegać różnice i wskazywać specyfikę konkretnych platform społecznościowych mediów audiowizalnych
- umie rozróżnic UGC od treści przygotowywanych przez koncerny medialne
- potrafi dokonać analizy mediów audiowizualnych pod kątem norm prawnych obowiązujących w Europie
- potrafi
Inne kompetencje:
- student zna terminologię medialną i potrafi dokonywać analizy
społecznościowych mediów audiowizialnych
- ma wrażliwość na aspekty etyczne oraz prywtności w społecznościowych mediach audiowizialnych
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach, zaliczenie kolokwium pisemnego.
Literatura
1. Adorno, Theodor (1977): Prolog zum Fernsehen [Wprowadzenie do telewizji] [w:] Gesammelte Schriften. 10:1, Suhrkamp: Frankfurt am Main.
2. Bartosik-Purgat, Małgorzata (2016): Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa: Difin.
3. Jaskiernia, Alicja (2016): Od telewizji masowej do Netfliksa. Telewizja w Stanach Zjednoczonych w epoce cyfrowej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
4. Baird, R. (2022). Youth and social media: the affordances and challenges of online graffiti practice. Media, Culture & Society, 44(4), 764–784. https://doi.org/10.1177/01634437211069969
5. Brenzil, Alexis (2022). The Development and Growth of TikTok Creators. University of Hawai'i at Manoa ProQuest Dissertations Publishing
6. Colbjørnsen, T. (2021). The streaming network: Conceptualizing distribution economy, technology, and power in streaming media services. Convergence, 27(5), 1264–1287. https://doi.org/10.1177/1354856520966911
7. Deloitte (2023): Na kradzieży treści wideo rynek audiowizualny traci rocznie prawie 3 mld zł. Online: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Na-kradziezy-tresci-wideo-rynek-audiowizualny-traci-rocznie-prawie-3-mld-zl.html
8. Jan Andre Lee Ludvigsen & Renan Petersen-Wagner (2023) From television to YouTube: digitalised sport mega-events in the platform society, Leisure Studies, 42:4, 615-632, DOI: 10.1080/02614367.2022.2125557
9. Jupowicz-Ginalska, A., Kisilowska, M., Baran, T., Wysocki, A., & Jasiewicz, J. (2021). Fear of Missing Out Scale – A Nationwide Representative CAWI Survey in Poland. Central European Journal of Communication, 13(3(27), 313-332. https://doi.org/10.51480/1899-5101.13.3(27).1
10. Pew Research Center (2023): Teens and social media: Key findings from Pew Research Center surveys. https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/24/teens-and-social-media-key-findings-from-pew-research-center-surveys/
11. Menon Devadas (2022): Factors influencing Instagram Reels usage behaviours: An examination of motives, contextual age and narcissism. Telematics and Informatics Reports. Volume 5, 2022, 100007, ISSN 2772-5030, https://doi.org/10.1016/j.teler.2022.100007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: