Finding the right information – online searching strategies 2700-ERASMUS-FRIO
Kurs ma na celu zwiększenie efektywności wyszukiwania informacji w Internecie. Uczestnictwo w kursie pozwoli na:
• Precyzyjne określanie potrzeb informacyjnych: ich werbalizację, przekształcenie na instrukcje zrozumiałą dla systemów wyszukujących (znalezienie właściwych słów kluczowych i połączenie ich odpowiednimi operatorami Boole’a)
• Zdobycie wiedzy o wartościowych źródłach informacji w Internecie
• Tworzenie strategii wyszukiwawczej właściwej dla tematu wyszukiwania
• Poprawną ocenę wiarygodności znalezionych informacji
• Zdobycie wiedzy na temat różnych typów oprogramowania, które uczynią prace z wynikami wyszukiwania łatwiejszą
• Korzystania z menedżerów bibliograficznych
• Właściwego cytowania źródeł
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych typów obiektów informacyjnych w rozumieniu bibliologii i informatologii.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych będących punktem odniesienia dla badań i praktyki bibliotecznej i informacyjnej
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy dla potrzeb własnych.
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy własne dla potrzeb użytkowników informacji
Inne kompetencje
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
Potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób w zakresie kompetencji informacyjnych
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 50%
projekt -50%
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Bates, Marcia (1979). Information Search Tactics, “Journal of the American Society for Information Science”, vol. 30, iss. 4, p. 205-215.
Dervin, Brenda; Nilan, Michael (1986). Information needs and uses, “Annual Review of Information Science and Technology”, vol. 21, p. 3-33.
Harter, Stephen (1986). Online Information Retrieval: concepts, principles, and techniques, San Diego (et al.): Academic Press, 259 p.
Harter, Stephen; Rogers Peters, Anne (1985). Heuristics for online information retrieval: a typology and preliminary listing, „Online Review”, vol. 9, n. 5,
Lin, Yi-Ling, et al. "Search Tactics of Images' Textual Descriptions." Proceedings of the 27th ACM Conference on Hypertext and Social Media. ACM, 2016.
Mizzaro, Stefano (1997). Relevance: The Whole Story, “Journal of the American Society for Information Science”, vol. 48, iss. 9, p. 815.
Shim, Wonsik, Hye-yeon Ahn, and Jeayeon Byun. (2015): "Exploring the Effects of Task Language and Complexity in College Students' Web Searching." Journal of the Korean Society for Library and Information Science 49, no. 2, p. 51-73.
Vakkari, Petter, et al. (2003). Changes of search terms and tactics while writing a research proposal: A longitudinal case study. Information Processing & Management vol. 39 n. 3, p. 445-463.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: