European Media Regulation: Trends & Predictions 2700-ERASMUS-EMR
Przedmiot poświęcony jest podstawowym zagadnieniom związanym z regulacją mediów w Europie, z uwzględnieniem perspektywy futurystycznej. Celem zajęć jest ukazanie podstawowych założeń normatywnych dotyczących bieżącej działalności mediów, poprzez odwołanie się do różnych aktów normatywnych, a także projektowanych polityk regulacyjnych w Europie.
Szczegółowe zagadnienia:
1. Czym jest regulacja mediów – zapoznanie z siatką pojęciową.
2. Podmioty zaangażowane w regulację mediów i kluczowe akty normatywne.
3. Prywatność (nie tylko) w nowych mediach.
4. Perspektywy związane z regulacją platform internetowych.
5. Inkluzywność i różnorodność w mediach
6. Przemoc i nagość w mediach – czy bywają uzasadnione?
7. Normy prawne w reklamie.
8. Trendy i przewidywania na przyszłość w regulacji mediów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studenci/studentki:
Wiedza
• znają i rozumieją podstawowe pojęcia z zakresu nauk o komunikowaniu, w szczególności terminologię dotyczącą regulacji mediów,
• znają i rozumieją najważniejsze aspekty, płaszczyzny i uwarunkowania regulacji mediów,
• mają podstawową wiedzę o prawnych uwarunkowaniach funkcjonowania, jak i dobrych praktykach instytucji medialnych i reklamowych oraz o rynku, na którym działają,
• posiadają wiedzę o instytucjach prawnych i relacjach między nimi zachodzącymi w państwach demokratycznych, a także o aktach normatywnych, regulujących funkcjonowanie systemu medialnego oraz systemów informatycznych i telekomunikacyjnych,
• rozpoznają i identyfikują najistotniejsze problemy i dylematy związane z funkcjonowaniem mediów,
• podejmują refleksje na temat swoich praw w Internecie,
• rozumieją, że wolność słowa nie oznacza dowolności i bezkarności w sferze publicznej;
Umiejętności
• potrafią odróżnić zasady etyczne od przepisów prawnych,
• mają świadomość odpowiedzialności i konsekwencji działań w sferze medialnej,
• potrafią czytać ze zrozumieniem wybrane akty prawne i kodeksy etyczne,
• potrafią podać przykłady nieuczciwych praktyk w reklamie,
• wyrabiają nawyk samodzielnej refleksji etycznej nad treściami przekazywanymi w środkach masowego przekazu,
• potrafią przygotować logiczny wywód na temat regulacji mediów;
• są w stanie diagnozować wielowymiarowe zjawiska i procesy zmediatyzowanej rzeczywistości współczesnych systemów politycznych, ekonomicznych i kulturalnych;
Inne kompetencje
• wykorzystują zdobytą wiedzę i nabyte umiejętności do analitycznego rozpoznawania zjawisk i problemów współczesnej regulacji mediów,
• potrafią diagnozować problemy znajdujące się na styku różnych systemów,
• zastanawiają się nad swoim cyfrowym śladem i profilem,
potrafią krytycznie odróżnić teorię od praktyki;
Kryteria oceniania
Metody:
- opis,
- objaśnianie z elementami wykładu,
- dyskusja,
- projekt.
Kryteria oceniania:
- obecności (do zaliczenia wymaganych jest posiadanie nie więcej niż 4 nieobecności; usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach jest wliczana do czterech dopuszczalnych nieobecności; prowadząca nie przewiduje możliwości zaliczenia zajęć, na których osoba studiująca nie była obecna w sposób nieusprawiedliwiony),
- czynny udział w zajęciach (aktywność, debata),
- projekt zaliczeniowy albo test pisemny w języku angielskim z materiału omówionego na zajęciach (uzyskanie min. 50 proc. punktów).
Zaliczenie przedmiotu będzie możliwe do uzyskania przez studentów po spełnieniu wszystkich wymienionych kryteriów oceniania. Prowadząca nie przewiduje możliwości poprawiania pozytywnych ocen.
W pracach zaliczeniowych i domowych (pisemnych oraz multimedialnych) dopuszcza się wyjątkowo korzystanie z systemów sztucznej inteligencji (SI), np. w celu uporządkowania treści, uzyskania podpowiedzi w zakresie formy pracy lub wsparcia językowego przy pracy z publikacjami w językach obcych. Każde użycie SI musi być wyraźnie oznaczone w adnotacji umieszczonej w pracy. Ostateczna wersja powinna stanowić samodzielny wkład osoby studiującej, która ponosi pełną odpowiedzialność za treść i rzetelność merytoryczną pracy.
Literatura
1. Bayer, J., Bard, P., Vosyliūtė, L., & Luk, N. (2021). Strategic lawsuits against public participation (SLAPP) in the European Union: A comparative study. SSRN. https://ssrn.com/abstract=4092013 (dostęp: 30.09.2025)
2. Chałubińska-Jentkiewicz, K., Nowikowska, M., & Wąsowski, K. (Red.). (2021). Media w erze cyfrowej: Wyzwania i zagrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
3. Chałubińska-Jentkiewicz, K., & Nowikowska, M. (2022). Prawo mediów. Warszawa: C.H. Beck.
4. Drożdż, M. (Red.). (2016). Prywatność w sieci – dobro osobiste czy społeczne. Tarnów: Wydawnictwo Biblos.
5. Eberwein, T., Fengler, S., & Karmasin, M. (Eds.). (2018). The European handbook of media accountability. Routledge.
6. Fengler, S., Eberwein, T., & Karmasin, M. (Eds.). (2022). The global handbook of media accountability. Routledge.
7. Flaga-Gieruszyńska, D., Gołaczyński, J., & Szostek, D. (Red.). (2016). Media elektroniczne: Współczesne problemy prawne. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
8. Flaga-Gieruszyńska, D., Gołaczyński, J., & Szostek, D. (Red.). (2019). Sztuczna inteligencja, blockchain, cyberbezpieczeństwo oraz dane osobowe: Zagadnienia wybrane. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
9. IAB Polska. (2021). Branże regulowane w social media [Raport]. https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2021/02/IAB-Polska_Branze-Regulowane-w-social-media_022021.pdf (dostęp: 30.09.2025)
10. Johnson, C., Bruun, H., Głowacki, M., Iordache, C., Münter Lassen, J., Martin, D., Nucci, A., Raats, T., Scaglioni, M., & Świtkowski, F. (2025). Public service media in the age of platforms: Challenges and recommendations for the future (Report). White Rose Libraries on behalf of PSM AP. https://doi.org/10.48785/100%2F362
11. Kukliš, Ľ. (2021). The user, the platform and the regulator: Empowering users in the implementation of new rules for video-sharing platforms. Journal of Digital Media & Policy, 12(3), 507–512. https://doi.org/10.1386/jdmp_00079_7
12. Newman, N., & Cherubini, F. (2025). Journalism and technology trends and predictions 2025 [Report]. Reuters Institute for the Study of Journalism. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2025-01/Trends_and_Predictions_2025.pdf (dostęp: 30.09.2025)
13. Piątek, S. (2025). Prawo komunikacji elektronicznej: Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
14. Raats, T., Iordache, C., & Johnson, C. (2024). Policy brief: Towards a future-proof public service media? Lessons from a comparative analysis in seven media markets (Report). University of Leeds on behalf of PSM AP. https://doi.org/10.48785/100/256
15. Seipp, T. J., Helberger, N., de Vreese, C., & Ausloos, J. (2024). Between the cracks: Blind spots in regulating media concentration and platform dependence in the EU. Internet Policy Review, 13(4). https://doi.org/10.14763/2024.4.1813
16. Ślęzak, P. (Red.). (2020). Prawo mediów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.
17. Vlassis, A., Psychogiopoulou, E., Kandyla, A., & Sarikakis, K. (Eds.). (2025). Final report on the mapping and EU law of institutional models for the promotion of the EFI (Report). Horizon Europe project REBOOT. https://doi.org/10.5281/zenodo.15781266
18. Zaremba, M., Drozdowicz, K., & Łoszewska-Ołowska, M. (Red.). (2018). Prawo prasowe: Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: