Cross-cultural information and communication. Middle East and Southeast Asia 2700-ERASMUS-CCIC
Celem zajęć jest pobudzenie krytycznej i popartej wiedzą refleksji nad rozumieniem wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w krajach obszaru będącego przedmiotem zajęć. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z teorią i praktyką: pokażą jakie odzwierciedlenie w życiu codziennym mają narzucone normy religijne, społeczne, kulturowe i polityczne.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
• Dostęp do informacji w aspekcie praw człowieka
• Informacja i sprawiedliwość społeczna
• Kultura, polityka, religia krajów Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej
• Dostęp do informacji w tych krajach (wolność słowa, wolność wypowiedzi)
• Potrzeby informacyjne i aktywność informacyjna społeczeństw tych krajów
• Nacjonalizm i tożsamość postkolnialna
• Stereotypy
• Fake news, propaganda, ograniczenie dostępu do informacji
• Komunikacja międzykulturowa
• Kompetencje międzykulturowe
• Wielokulturowość
• Ludność rdzenna (ang. indigenous peoples)
• Wpływ kultury na naukę i funkcjonowanie w środowisku międzynarodowym
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student/-ka zdobędzie podstawową wiedzę o krajach położonych w obszarze będącym przedmiotem zajęć i ich obecnej sytuacji politycznej i społecznej.
2. Student/-ka ma pogłębioną refleksję na temat wpływu zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w tych krajach.
3. Student/-ka ma wiedzę nt. dostępu do informacji i zarządzania ją w tych krajach.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student/-ka potrafi zidentyfikować i przeanalizować różne prądy kulturowe, religijne i społeczne w krajach położonych w obszarze będącym przedmiotem zajęć.
2. Student/-ka potrafi krytycznie przeanalizować wpływ zasad społecznych, religii i polityki na zachowania informacyjne i komunikacyjne w tych krajach.
3. Student/-ka potrafi przeanalizować współzależność praw, religii i kultury w tych krajach.
4. Student/-ka potrafi wyodrębnić prądy myślowe i religie w tych krajach.
5. Student/-ka wie, jak komunikować się z i czego oczekiwać od przedstawicieli kultur omawianych na zajęciach.
KOMPETENCJE:
1. Student/-ka jest świadomy co oznacza pojęcie ‘kompetencje międzykulturowe’ i nie powinien mieć problemu ze zrozumieniem i współpracą z osobami reprezentującymi odmienne kultury.
2. Student/-ka potrafi w sposób krytyczny przeanalizować dyskurs medialny dotyczący kultury i społeczeństw Bliskiego Wschodu i Azji Południowo-Wschodniej.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: Obecność○ oraz przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów) i dyskusja na zajęciach (60%); praca indywidualna - przygotowanie posteru lub infografiki na wybrany temat (40%).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
• Wybrane fragmenty z:
Antons, C. (Ed.). (2019). Routledge Handbook of Asian Law. London, New York: Routledge.
Cheng, T., & Chu, J. (Eds.). (2018). Routledge Handbook of Democratization in East Asia. London, New York: Routledge.
Laungani, P. D. (2007). Understanding cross-cultural psychology. Eastern and Western perspectives. London: Sage.
Owen, N. G. (Ed.). (2016). Routledge Handbook of Southeast Asian History. London, New York: Routledge.
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka ONZ z 10 grudnia 1948 r.
Zhao, Y. et al. (Ed.). (2011). Handbook of Asian Education: A Cultural Perspective. New York: Routledge.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: