- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Z dziejów Europy XX w. Konfrontacja mocarstw i idei. Liderzy w walce politycznej - rezonans społeczny i medialny tych zmagań 2700-D-ZDE-OG
Celem zajęć jest analiza wybranych zagadnień politycznych, społecznych i medialnych, istotnych w dziejach świata, a zwłaszcza Europy od schyłku XIX w. po współczesność. Ze szczególną uwagą traktowane są aspekty rywalizacji politycznej i ideologicznej między mocarstwami oraz problemy efektywności przekazu medialnego w tym kwestiach.
Rozpatrywane są takie zagadnienia, jak wschód i zachód w myśleniu europejskim, powikłane dziedzictwo Europy, imperializm, walka ideologii i walka orężna, konsekwencje wielkich wojen, totalitaryzm i demokracja, rola Niemiec oraz Rosji/ZSRR w dziejach najnowszych Europy.
Podstawę źródłową pewnej części zajęć stanowią wystąpienia publiczne ważnych polityków i działaczy, wygłaszane często w poczuciu dokonującego się przełomu. Wnioski płynące z tej analizy dotyczą efektów doraźnych prowadzonych kampanii, jak też refleksji na temat mechanizmów walki politycznej w wymiarze uniwersalnym.
Zajęcia mogą być przydatne dla osób zainteresowanych problematyką politologiczną, medialną, historyczną, europeistyczną, a w pewnym stopniu także socjologiczną, psychologiczną, literaturoznawczą i kulturową.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Po ukończeniu przedmiotu student dysponuje
- znajomością reguł rządzących relacjami liderów politycznych z opinią publiczną oraz nadawców przekazów medialnych z sojusznikami i przeciwnikami politycznymi, gronami eksperckimi oraz odbiorcą masowym
- orientacją w terminologii dotyczącej tej problematyki
- znajomością periodyzacji i podstawowej faktografii z dziejów powszechnych XX w., zwłaszcza historii Europy, jej aspektów ideologicznych oraz doświadczenia totalitaryzmów
- wiedzą o odniesieniach tych zagadnień do dziejów Polski i sytuacji współczesnej.
Umiejętności
- samodzielna analiza publicznych wystąpień polityków oraz wymowy ich przekazu medialnego
- synchronizacja wiedzy typu podręcznikowego z wnioskami płynącymi z analizy źródeł o proweniencji politycznej i medialnej
- uogólnienie w ocenach sensu i konsekwencji poszczególnych wydarzeń historycznych i bieżących doniesień medialnych na ten temat
- diagnoza specyfiki okresów, podokresów i poszczególnych wydarzeń oraz uogólnienie płynących stąd wniosków.
Inne kompetencje
- wnikliwość w analizie wystąpień polityków na różnych forach i w różnych okolicznościach
- wszechstronność w analizie przekazu medialnego dotyczącego wydarzeń politycznych
- wyważone porównywanie reakcji mediów i opinii publicznej w zmiennych okolicznościach politycznych i społecznych (problemy klimatu opinii oraz ładu medialnego)
- znajomość realiów epoki kształtująca przekonanie o niezbędności posiadania wiedzy historycznej i sprawnego posługiwania się nią przez współczesnego inteligenta.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)
- aktywność
- praca zaliczeniowa
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podręczniki
W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 r., Warszawa 2002
Historia polityczna świata w XX w., red. M. Bankowicz, Kraków 2004
M. Kitchen, Historia Europy 1919-1939, Warszawa 1992
L. Bazylow, P. Wieczorkiewicz, Historia Rosji, Wrocław 2005
P. Wieczorkiewicz, Sowiety. Historia ZSRS, Warszawa 2017
Źródła
Wielkie mowy historii, red. W. Władyka, P. Zmelonek, T. Zawadzki, t. 1-4, Warszawa 2006
t. 1 Od Mojżesza do Mahometa
t. 2 Od Lincolna do Stalina
t. 3 Od Hitlera do Eisenhovera
t. 4 Od Kennedy’ego do Ratzingera
Literatura uzupełniająca
F. Fukuyama, Koniec historii, Poznań (br. d.)
A. Besancon, Święta Ruś, Warszawa 2012
P. Hertz, Szkice o totalitaryzmie, Warszawa 1994
S. Courtois i in., Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania, Warszawa 1999
Pamięć wypędzonych, oprac. P. Buras, P.M. Majewski, Warszawa 2003
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: