Budowa i komunikacja marki 2700-BZKM-SPKK
Kształtowanie marek – procedura STP (segmentacja rynku, wybór grup docelowych, pozycjonowanie oferty rynkowej) . Cechy dobrej marki. Wizja, misja, atrybuty marki, obszary kompetencji, sygnały marki, wartości kluczowe, ekspresyjne, funkcjonalne. Wizja, misja, wartości marki. Rola kultury organizacyjnej, typologie i rodzaje kultur.
Strategia, istota, znaczenie, tożsamość , wizerunek, osobowość, archetyp, architektura, identyfikatory, cechy marki. Czynniki wpływające na wartość i siłę marki. Storytelling i rola archetypów. Sposoby komunikacji marki.
Proces i instrumenty wprowadzania marki na rynek. Budowa strategii marki. Istota, tożsamość, architektura, osobowość marki . Budowa silnej i rozpoznawalnej marki. Korzyści z posiadania rozpoznawalnej marki dla klientów i właścicieli marek. Kreowanie marki w różnych branżach.
Identyfikacja wizualna i jej elementy. Znak, kolorystyka, liternictwo, kształt, nazwy marek. Działania reklamowe, sponsoringowe i PR marki. Insight reklamowy. Komunikacja reklamowa marek. Tradycyjne i nowoczesne media w komunikacji marki. Najbardziej znane polskie i zagraniczne marki.
Marka globalna, korporacyjna, produktowa, osobista, narodowa. Cechy poszczególnych marek. „Made in ..” - ile jest warte. Branding narodowy. Internal i employer branding.
Architektura marki. Portfele marek - zarządzanie portfelem marek. Marka-parasol. Rozciąganie marki. Rebranding. Proces, kryteria i znacznie pozycjonowania marki. Określanie grup docelowych. Interesariusze oraz ich rodzaje, analiza i mapowanie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Z zakresu budowy i zarządzania marka.
Znajomość podstawowej terminologii związanej z marką.
Znajomość sposobów definiowania grup docelowych, sposobów pozycjonowania marki.
Dotycząca różnych rodzajów marek ich cech i wynikających z nich korzyści.
Znajomość procesów wprowadzania marek na rynek, ich budowy, zagadnienia rebrandingu.
Podstawowa wiedza dotycząca identyfikacji wizualnej i jej elementów.
Dotycząca zasad komunikacji marki, roli sponsoringu, public relations i komunikacji reklamowej.
Dotycząca czynników wpływające na wartość i siłę marki
Umiejętności
Umiejętność wyboru najlepszego sposobu pozycjonowania
Podstawowa umiejętność przygotowywania strategii marki.
Umiejętność przygotowywania strategii komunikacji marki i wyboru metod oraz kanałów komunikacyjnych.
Analiza identyfikacji wizualnej marek i określania ich znaczenia.
Analiza budowy marki, zarządzania nią, procesów rebrandingu, tworzenia portfeli marek.
Inne kompetencje
Rozumie potrzebę kreatywnego, niestandardowego myślenia w komunikacji marki
Rozumie potrzebę definiowania celów, grup docelowych i badania realizowanych projektów.
Kryteria oceniania
Praca na zajęciach (100 proc)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Kall J., Jak zbudować silną markę od podstaw, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006
Kończak J. Bylicki P, Marka korporacyjna i jej komunikacja, Public Dialog, Warszawa 2018
Daszkiewicz, Wrona, Kreowanie marki korporacyjne, Warszawa 2014
red. M. K. Witek-Hajduk, Zarządzanie silną marką, , Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2011
Altkorn J., Strategia marki, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999
Dębski M., Kreowanie silnej marki, PWE, Warszawa 2008
Marconi J., Marketing marki. W jaki sposób tworzyć, zarządzać i rozszerzać wartość marki, K.E. Liber, Warszawa 2002
Altkorn J., Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2002
De Chernatony, Marka. Wizja i tworzenie marki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003
Olins W, O marce, Instytut Marki Polskiej, Warszawa 2004
Kall J., Silna marka. Istota i kreowanie, PWE, Warszawa 2001
Pringle H., Gordon W., Zarządzanie marką, Rebis, Warszawa 2008
Kall J., Kłeczek R., Sagan A., Zarządzanie marką, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: