Biblioteki w systemie edukacji i kultury 2700-BSEK-BSP
Przedmiot ma za zadanie przybliżyć studentom:
• działalność edukacyjną i kulturalną jako podstawową misję dla środowiska lokalnego/regionalnego realizowaną przez biblioteki (np. szkolne, publiczne)
• współpracę bibliotek z innymi instytucjami kultury (np. muzeami, archiwami)
• różne formy aktywność i realizowane projekty.
Szczegółowe zagadnienia, które zostaną omówione to:
1. Biblioteki w systemie edukacji i kultury
– w ujęciu formalno-organizacyjnym
– w ujęciu funkcjonalnym
– wg teorii kapitału kulturowego (P. Bourdieu)
2. Biblioteki jako część sektora GLAM
3. Biblioteki – kultura i edukacja w czasie pandemii
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zdobywa podstawową wiedzę na tematy:
1) instytucji kultury w Polsce;
2) zasad ich finansowania;
3) realizowanych przez biblioteki zadań na rzecz edukacji i kultury
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie wystarczającej liczby obecności.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Biblioteki – Tożsamość – Kultura, pod red. I.H. Pugacewicz i E.B. Zybert, Warszawa 2013.
Megabiblioteki: wybrane tendencje w bibliotekarstwie publicznym, pod red. E.B. Zybert i D. Pietrzkiewicz, Warszawa 2015.
Malesa, R. Działalność bibliotek publicznych wobec wyzwań społeczeństwa wiedzy i informacji. [W:] A. Has-Tokarz & R. Malesa (red.), Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje bibliotek publicznych: teoria
i praktyka. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2011.
A. Tokarska, Kreowanie kultury edukacyjnej, informacyjnej i medialnej w bibliotekach, „Studia Bibliologiczne”, 2010, t. 18, s. 33– 44.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: