- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biblioteka 2.0 2700-B20-OG
Podczas zajęć studenci dokonują analizy możliwości wykorzystania poszczególnych narzędzi w wybranych przez siebie placówkach oraz zapoznają się z praktycznymi przykładami ich wdrożeń w bibliotekach funkcjonujących w Polsce, ale także na terenie innych państw (np. USA, Wielka Brytania). Nieodłącznym elementem programu przedmiotu jest także praktyczne użycie przez studentów wybranych usług sieciowych w formie kreowania własnych przekazów. W ramach ćwiczeń praktycznych studenci tworzą autorskie blogi, poznają sposoby tworzenia i udostępniania on-line dokumentów wideo i audio, współpracują przy kreowaniu bibliotecznych treści cyfrowych. Ważnym aspektem uczestnictwa w zajęciach jest nabycie przez studentów umiejętności wykorzystania interaktywnych multimediów i nowych technologii w ich codziennym funkcjonowaniu w środowisku cyfrowym. Pod uwagę zostaną także wzięte problemy wykorzystania urządzeń i aplikacji mobilnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student potrafi scharakteryzować zjawisko Web 2.0 i Library 2.0. Podać ich główne cechy i narzędzia.
Potrafi wyjaśnić na czym polega istota wykorzystania tych narzędzi w bibliotece.
Zna i potrafi wymienić przykłady zastosowania poszczególnych narzędzi w różnego typu bibliotekach.
Umiejętności:
Student potrafi efektywnie wykorzystywać zasoby informacyjne należące do zjawiska Web 2.0.
Potrafi stworzyć wybrane usługi sieciowe (np. blogi, screencasty).
Postawy:
Student ma świadomość funkcjonowania zjawiska Web 2.0 i Library 2.0.
Rozumie możliwości tworzenia i korzystania przez bibliotekarzy z dokumentów należących do świata społecznościowego internetu.
Ma świadomość rozwoju interaktywnych sieciowych usług.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny dyskusja dydaktyczna pokaz z użyciem komputera ćwiczenia laboratoryjne, e-learning.
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności studenta w trakcie zajęć. Praca semestralna.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
A. Bard, J. Söderqvist: Netokracja. Nowa elita władzy i życie po kapitalizmie. Warszawa 2000.
J. Bartlett: Ludzie przeciw technologii : jak Internet zabija demokrację (i jak ją możemy ocalić). Katowice 2019.
M. Bartosiuk-Purgat: Media społecznościowe na rynku międzynarodowym. Perspektywa indywidualnych użytkowników. Warszawa 2016.
E. Bendyk, M. Filiciak, J. Hofmokl, T. Kulisiewicz: A. Tarkowski: Kultura 2.0. Wyzwania cyfrowej przyszłości, [online] [dostęp 20.09.2024], dostępny w WWW: http://kpbc.umk.pl/Content/45368/Raport_Kultura_2.0.pdf.
S. Cisek: Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej [online], [dostęp 20.09.2024], dostępny w WWW: http://informacjacyfrowa.wsb.edu.pl/pdfs/nauka%202.0.pdf.
M. Fisher: W trybach chaosu : jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat. Kraków 2023.
G. Gmiterek: Biblioteka w środowisku społecznościowego internetu. Biblioteka 2.0. Warszawa 2012.
G.Gmiterek, Aplikacje mobilne w systemach informacyjnych. Teoria i praktyka. Warszawa 2020.
G. Gmiterek, S. D. Kotuła, Aplikacje mobilne nie tylko w bibliotece. Warszawa 2017.
H. Jenkins: Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów. Warszawa 2007.
A. Keen: Kult amatora. Jak internet niszczy kulturę. Warszawa 2007.
J. Kreft: Władza misjonarzy. Zmierzch i świt świeckiej religii w Dolinie Krzemowej. Kraków 2023.
J. Kreft: Władza platform. Za fasadą Google, Facebooka i Spottify. Kraków 2021.
L. Lessig: Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce. Warszawa 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: