Zachowania organizacyjne 2637-EMBA-PL-ZO
Tematy zajęć skupiają się w typowych obszarach Organizational Behaviour (indywidualne uwarunkowania zachowań: wartości i osobowość, podejmowanie decyzji i (nie) racjonalność, motywacja, uwarunkowania grupowe: wpływ grupy na postrzeganie i zachowania jednostek, uwarunkowania społeczno-organizaycjne: wpływ kultury organizacyjnej oraz zachowania ludzi w sytuacji zmiany), ale z pominieciem tych zagadnień, które są przedmiotem innych kursów w ramach studiów EMBA@UW (przywództwo, konflikty i negocjacje, dynamika grup i praca zespołowa).
Tematyka i forma zajęć ma zachęcać uczestników do spojrzenia na zagadnienia z dwóch perspektyw: uczestnika organizacji (doświadczajacego wpływ uwarunkowań organizacyjnych na własne zachowania i zwiększajacego własną samosterowność i skuteczność na podstawie zrozumienia tych wpływów) oraz menedżera-lidera (współtworzącego uwarunkowania i budującego efektywność i satysfakcję pracowników na podstawie zrozumienia mechanizmów warunkujących zachowania organizacyjne.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
1. Zakres wiedzy - słuchacz:
- rozumie powiązania między osobowością, wartościami i celami życiowymi/zawodowy a zachowaniami ludzi w organizacji,
- potrafi wskazać mechanizmy wpływu czynników poznawczych na decyzje podejmowane przez ludzi,
- zna główne koncepcje motywacji i modele motywowania, oraz zalety i wady różnych metod motywowania,
- potrafić wyjaśniać zachowanie swoich współpracowników z uwzględnieniem czynników wpływu grupowego,
- poprawnie posługuje się pojęciem pojęcie kultury organizacyjnej, potrafi wymienić jej składowe oraz zna popularne modele kultury organizacyjnej,
- wie jaka jest typowa dynamika reakcji ludzi na zmiany i typy postaw wobec zmian.
2. Zakres umiejętności – słuchacz umie:
- wykorzystać narzędzia do autoanalizy wartości i celów w rozmowach z podległymi pracownikami,
- analizować proces podejmowania decyzji z uwzględnieniem poznawczych i emocjonalnych czynników wpływających na wynik procesu,
- wykorzystać rekomendacje różnych modeli motywacji i motywowania do analizy sytuacji we własnej organizacji, zespole lub poszczególnych współpracowników,
- rozpoznawać przejawy różnych typów kultury organizacyjnej, prowadzić dyskusje dotyczące kultury, definiować i komunikować innym podstawowe założenia kultury własnej organizacji,
- przewidywać, diagnozować i proponować metody radzenia sobie z niespecyficznym oporem ludzi wobec zmian.
3. Zakres postawy – słuchacz rozumie:
- znaczenie refleksji i spojrzenia z dystansu na zachowania własne, współpracowników i procesy interpersonalne w organizacji,
- wielość, zróżnicowanie i zmienność czynników wpływających zachowania organizacyjne, a zatem znaczenie spojrzenia z wielu punktów widzenia na stałe cechy, wartości, emocje, sądy i przekonania oraz zachowania w grupie własne i współpracowników,
- znaczenie wartości, cele zawodowe i rozwojowe dla satysfakcji, zaangażowania i efektywności pracowników,
- znaczenie wpływu czynników grupowych i kulturowych na zachowania ludzi w organizacji,
- znaczenie otwartej komunikacji, decentracji i empatii w relacjach w zespołach i organizacji
Kryteria oceniania
Składowe
● Analiza studium przypadku zaproponowanego przez prowadzącego (miedzy spotkaniami nr 2 i 3) – zadanie w zespołach [przypadek i szczegółowe instrukcje zostaną zamieszczone na platformie Kampus] (30%)
● Przygotowanie i prezentacja własnego studium przypadku – zadanie zespołowe (70%)
Literatura
Lista lektur podstawowych:
● Robbins, S.P. & Judge, T.A. (2011). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE [r. 2, 3, 5, 6, 8, 15, 16]
● Rożnowski, B. & Fortuna, P. (red). (2020). Psychologia biznesu. Warszawa PWN. (jest w wersji elektronicznej
w BUW) [r. 5, 16, 23, 26]
● Wojciszke, B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar [r. 18]
Lista lektur uzupełniających:
● Ariely, D. (2008). Potęga irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie. (e-book do kupienia w Ibuk)
● Ariely, D. (2010). Zalety irracjonalności. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
● Bond, M. (2014). Siła innych. Warszawa: PWN.
● Cameron, K.S. i Quin, R.E. (2003). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Kraków: Oficyna Ekonomiczna
● Hofstede, G. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE
● Kahnemann, D. (2012). Pułapki myślenia. Poznań: Media Rodzina. (e-book do kupienia/wypożyczenia w
Ibuk)
● Kotter, J.P. (2004). Przewodzenie procesowi zmian: przyczyny niepowodzeń. Harvard Business Review
Polska, 7 (17), 108-117
● Kotter, J.P. (2008). Sedno zmian. Helion
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: