Zarządzanie międzynarodowe 2637-EMBA-PL-ZMI
Kurs stanowi kompendium wiedzy na temat ekspansji i funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych. Celem kursu jest odpowiedź na pytania, dlaczego i w jaki sposób firmy umiędzynarodawiają swoją działalność, w jaki sposób internacjonalizacja wpływa na proces zarządzania firmą, od zależy sukces ekspansji zagranicznej oraz w jaki sposób współczesne organizacje zarządzają różnorodnością – w wielu jej wymiarach. Uczestnicy i uczestniczki kursu będą zaproszeni do rozważań na temat sposobów komunikacji w otoczeniu międzykulturowym, a także wpływu praktyk organizacyjnych w firmach międzynarodowych na dobrostan psychiczny ludzi w organizacji. Kurs służy również refleksji nad dylematami etycznymi związanymi z zarządzaniem w złożonym otoczeniu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu słuchacz powinien:
• Rozumieć, w jaki sposób współczesne trendy społeczne, gospodarcze i polityczne kształtują szanse i zagrożenia firm na rynkach międzynarodowych,
• Znać sposoby wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne oraz potrafić wskazać wady i zalety każdego z tych sposobów,
• Być w stanie zidentyfikować czynniki mające wpływ na lokalizację poszczególnych ogniw łańcucha wartości,
• Umieć analizować relacje firmy z interesariuszami działającymi na rynkach zagranicznych,
• Mieć podstawowe kompetencje w zakresie zarządzania różnorodnością oraz komunikacji międzykulturowej w biznesie,
• Rozumieć znaczenie języka w zarządzaniu w korporacji międzynarodowej,
• Mieć umiejętność krytycznej oceny strategii internacjonalizacji oraz formułowania rekomendacji dla firm stojących przed wyzwaniami umiędzynarodowienia,
• Rozumieć naturę dylematów etycznych związanych z działaniem w przestrzeni międzynarodowej oraz zdawać sobie sprawę z wyzwań związanych z legitymizacją
działalności korporacji międzynarodowej w złożonym otoczeniu.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach + na platformie Kampus (25 punktów)
W skład aktywności wchodzi udział w dyskusjach na zajęciach oraz wykonywanie zadań zamieszczonych na platformie Kampus.
Esej „Autobiografia językowa” (25 punktów)
Pisemne opracowanie dwóch przypadków (50 punktów)
Literatura
Literatura podstawowa: Obłój, K., Wąsowska, A. (red.) (2014) Zarządzanie Międzynarodowe –Teoria i Praktyka, PWE, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
- Hofstede, G., Hofstede, G.J., Minkov, M. (2011). Kultury i organizacje: zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE. [wybrane fragmenty]
- Trompenaars, F., Hampden-Turner, Ch. (2002). Siedem wymiarów kultury: znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
[wybrane fragmenty]
- Dodatkowe materiały udostępniane przez prowadzącego
Przypadki:
• Global Wine War 2015: New World Versus Old (*HBSP case no. 9-917-415).
• The Global Brand Face-Off, Harvard Business Review, June 2003. [zasoby elektroniczne BUW]
• IKEA in Saudi Arabia (A) (*HBSP case no. 9-116-015)
• Eliminate the Middleman, Harvard Business Review, March 2006. [zasoby elektroniczne BUW]
• Unilever in India (*HBSP case no. 9-505-056)
• Mihir w Polsce (materiał udostępniony przez prowadzącą)
• Phenicoptere: Taking GLOV global, (*Ivey Publishing no. 9B18M168)
• Phenicoptere: Channel strategy for international expansion (*Ivey Publishing case no. 9B18M172)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: