Wygrywające zespoły 2637-EMBA-PL-WYG
Kurs ma na celu dostarczenie uczestnikom wiedzy i okazji do refleksji nad kluczowymi elementami efektywnej pracy zespołowej, oraz doskonalić umiejętności (współ)tworzenia sprawnych zespołów. Wnioski z zajęć mają - w głównej mierze - opierać się na osobistym doświadczeniu i refleksji. Dlatego podstawową metodą są symulacje, gry i zadania zespołowe. Uczestnicy naprzemiennie biorą udział w tych zadaniach jako wykonawcy (doświadczający, obserwowani) i obserwatorzy (analizujący, dostarczający informacji zwrotnej). Wnioski płynące z uczestnictwa w zadaniach i obserwacji są uzupełniane poprzez dyskusje dotyczące porównywalnych doświadczeń w realnej pracy uczestników oraz analizę rozwoju zespołów projektowych w trakcie zajęć i pracy nad projektem doradczym.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakres wiedzy – słuchacz wie:
jakie są zalety i ryzyka pracy zespołowej w organizacjach,
jakich wymiarów użyć do obserwacji i opisu zespołu , by opis ułatwiał zrozumienie specyfiki funkcjonowania zespołu, diagnozę przyczyn sukcesów i porażek oraz definiowanie obszarów rozwoju zespołu.
jaka jest dynamika rozwoju zespołu, źródła i przejawy typowych kryzysów lub dysfunkcji zespołów
2. Zakres umiejętności – słuchacz umie:
zdiagnozować fazę rozwoju zespołu, nazwać i zastosować zadania (lidera i/lub członków zespołu) umożliwiające dalszy rozwój zespołu
zdiagnozować kluczowe czynniki efektywności/nieefektywności zespołu i zaproponować działania mające na celu utrzymać/zwiększyć efektywność w poszczególnych obszarach funkcjonowania zespołu.
określać i trafnie przypisywać role (nieformalne) poszczególnym członkom zespołu,
zaplanować i facylitować spotkanie zespołu (i konstruktywnie w nim uczestniczyć),
zidentyfikować czynniki zwiększające i hamujące efektywność i kreatywność grupowego rozwiązywania problemów oraz zaproponować metody opisu i analizy problemów, tworzenia rozwiązań i podejmowania decyzji w grupie sprzyjające efektywności procesu grupowego rozwiązywania problemów,
zdiagnozować kluczowe czynniki efektywności/nieefektywności zespołu i zaproponować działania mające na celu utrzymać/zwiększyć efektywność w poszczególnych obszarach funkcjonowania zespołu.
3. Zakres postawy – słuchacz rozumie:
różnice między zespołami a grupami roboczymi – docenia korzyści pracy zespołowej i jednocześnie jest świadomy ryzyk z nią związanych,
na czym polega wkład indywidualny w proces pracy zespołowej i budowy zespołu,
jakie są jego preferencje i silne strony w odniesieniu do podejmowanych ról zespołowych, czyli w jaki sposób może optymalizować swój udział w zespole,
jak jego własne zachowania mogą być odbierane przez innych członków zespołu.
Kryteria oceniania
Przygotowanie i prezentacja własnego studium przypadku – praca na koniec zajęć
Literatura
Lista lektur podstawowych:
Tannenbaum, S. Salas, E. (2021). Skuteczne zespoły. Poznań: Rebis
Lista lektur uzupełniających:
Belbin, M. (2003). Twoja rola w zespole. Gdańsk: GWP
Blanchard, K. (2009). Przywództwo wyższego stopnia [r. 9 - Sytuacyjne przywództwo zespołowe]
Katzenbach, J.R i Smith, D.K. (2001). Siła zespołów. Kraków: Oficyna ekonomiczna
McKay, M., Davis, M. & Fanning, P. (2004). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP [część I]
Oyster, C.K. (2002). Grupy. Poznań: Zysk i sp.
Robbins, P.S. & Judge, T.A. (2012). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE [r. 8-10]
Sinek, S. (2015). Liderzy jedzą ostatni. Dlaczego niektóre zespoły potrafią świetnie współpracować, a inne nie. Gliwice: Helion
Wojciszke, B. (2017). Psychologia społeczna. Warszawa: Scholar [r. 18]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: