Strategie innowacji 2637-EMBA-PL-SI
Kurs stanowi wprowadzenie do technik zarządzania innowacjami, łączący innowacje ze strategią organizacji i zarządzaniem operacyjnym. Osoby uczestniczące zdobędą umiejętności generowania pomysłów, przekształcania ich w innowacje i stymulowania dyfuzji tych innowacji. Uzyskają wsparcie dla podejmowanych decyzji menedżerskich w celu doskonalenia działalności organizacyjnej, wprowadzania zmian strategicznych i wyprzedzającego reagowania na trendy w otoczeniu. Szczególna uwaga będzie poświęcona aktualnym tendencjom technologicznym, związanym z cyfrową transformacją. Kurs obejmuje ćwiczenia, rozwijające umiejętności wykorzystywania technik i narzędzi, jak również studia przypadków, stwarzające możliwości zastosowania wiedzy do rozwiązywania problemów organizacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu słuchacz/ka będzie potrafił/a:
• identyfikować i oceniać potencjał komercjalizacji innowacji w wybranej organizacji,
• wykorzystywać narzędzia analityczne i techniki, właściwe dla zarządzania innowacjami,
• zaprezentować korzyści i ograniczenia podejść do tworzenia i pozyskiwania innowacji,
• analizować konsekwencje tendencji technologicznych w otoczeniu organizacji,
• zaplanować sposób stymulowania dyfuzji nowego produktu lub usługi,
• tworzyć propozycje innowacyjnych produktów i usług, które może wdrożyć wybrana organizacja,
• wskazać związki pomiędzy innowacjami i technologiami a społeczną odpowiedzialnością biznesu,
• pracować w grupie nad rozwiązywaniem praktycznych problemów organizacyjnych.
Kryteria oceniania
Prace cząstkowe, realizowane w ramach zajęć lub w formie zadań domowych (40% punktów możliwych do zdobycia)
Projekt zespołowy, przygotowywany poza zajęciami (40% punktów możliwych do zdobycia)
Test egzaminacyjny (20% punktów możliwych do zdobycia)
Literatura
Lista lektur podstawowych:
Rozdziały podręcznika wykorzystane w teście egzaminacyjnym (konieczna lektura przed spotkaniem nr 2):
• Klincewicz, Krzysztof (red.) (2016) Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW, wersja elektroniczna dostępna w formacie PDF na stronie: http://timo.wz.uw.edu.pl/zoo/
o Rozdział (6) Zarządzanie technologiami – perspektywa organizacji-użytkownika (Krzysztof Klincewicz),
o Rozdział (33) Zarządzanie innowacjami i technologiami – perspektywa organizacji-dostawcy (Krzysztof Klincewicz),
o Rozdział (34) Organizacyjne uczenie się i zarządzanie wiedzą (Adrianna Jaskanis).
Podręcznik wykorzystywany na spotkaniach 4-6:
• Klincewicz, Krzysztof (2012) Dyfuzja innowacji. Jak odnieść sukces w komercjalizacji nowych produktów i usług. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
W związku z analizowanymi na zajęciach studiami przypadku, na niektórych spotkaniach zajęciowych wymagane będzie zapoznanie się z ich zawartością przed zajęciami (studia przypadku do przeczytania będą udostępniane przed poszczególnymi zajęciami).
Lista lektur uzupełniających:
• obszerny zbiór polskich i anglojęzycznych książek, dotyczących zarządzania innowacjami, jest dostępny w czytelni Biblioteki Wydziału Zarządzania – kolekcja zakupiona ze środków grantów badawczych Horyzont 2020/Horyzont Europa-EIT
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: