Ekonomia dla menedżerów 2637-EMBA-PL-EDM
Celem kursu jest umożliwienie menadżerom całościowego zrozumienia i przewidywania zachowań osób, firm, rynków poprzez poznanie podstawowych pojęć związanych z ekonomią i funkcjonowaniem rynku: funkcji popytu i podaży, teorii użyteczności, analizy kosztów, struktury rynku, zasad funkcjonowania konkurencji rynkowej oraz ich wpływu na podejmowanie podstawowych decyzji związanych z działalnością firmy. Ważne znaczenie ma także rola menedżera w kształtowaniu etycznych zachowań pracowników w organizacji. Etyka menedżera jest istotnym zagadnieniem w ogólnym rozumieniu etyki biznesu, ponieważ dotyczy postępowania zawodowego specjalistów zajmujących się kierowaniem i zarządzaniem.
Formy realizacji:
wykład;
dyskusja dotycząca przykładów związanych z działalnością podmiotów gospodarczych;
ćwiczenia w grupach w trakcie zajęć;
lektura przedmiotu podstawowa i uzupełniająca;
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania rynku w jego części podażowej i popytowej, a także zna zasady rzadkości zasobów oraz potrzebę specjalizacji i wymiany.
2. Identyfikuje podstawowe rodzaje wyniku ekonomicznego.
3. Posiada wiedzę na temat etapów podejmowania decyzji przez menedżera w różnych strukturach rynku.
4. Zna podstawowe pojęcia z zakresu mikro- i makroekonomii.
5. Zna metody badań i analiz mikro - i makroekonomicznych.
6. Zna powiązania pomiędzy kluczowymi agregatami makroekonomicznymi oraz związki przyczynowo-skutkowe panujące w gospodarce.
Umiejętności:
1. Umie myśleć krytycznie, stosując wzorce ekonomicznego myślenia.
2. Potrafi wykorzystać w praktyce zasady etyczne, jakimi powinien kierować się menedżer, w kontakcie z pracownikami i podmiotami zewnętrznymi.
3. Potrafi interpretować dane ekonomiczne.
4. Umie rozpoznać i opisać daną strukturę rynkową.
5. Potrafi przeprowadzić analizę konkretnej sytuacji rynkowej odnośnie podstawowych elementów rynku (podaż, popyt, cena).
6. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów ekonomicznych.
7. Potrafi korzystać ze źródeł danych ekonomicznych i metod ich analizowania.
8. Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne, właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów gospodarczych, z zastosowaniem standardowych w naukach ekonomicznych narzędzi.
9. Posiada umiejętność prezentowania własnego stanowiska, popierając je argumentacją opartą na wybranych teoriach,poglądach różnych autorów lub/i danych statystycznych.
Kompetencje:
1. Potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności ekonomiczne, jest otwarty na nowe pomysły i techniki, ma skłonność do nauki każdą metodą oraz skłonność do interakcji z innymi uczestnikami procesu uczenia się.
2. Potrafi kształtować zachowania etyczne w organizacji.
3. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
4. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Kryteria oceniania
Prezentacja 10 punktów.
Egzamin pisemny jednokrotnego wyboru 20 punktów. Czas trwania egzaminu 45 minut.
Literatura
Podstawowe:
D. Begg, G. Vernasca, S. Fischer, R. Dornbusch (2014), Makroekonomia, PWE, Warszawa.
D. Begg, G. Vernasca, S. Fischer, R. Dornbusch (2014), Mikroekonomia, PWE, Warszawa.
Uzupełniające:
Materiały udostępnione przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: