Modele kultury w biznesie 2600-z3MKBf
Zakres tematów:
Modele kultur narodowych G. Hofstede, F. Trompenaarsa z udziałem Charlesa Hampden-Turner, Edwarda T. Halla, GLOBE.
Model Wartości konkurujących wg K. Camerona i R. Quinna
Wymiary kultur narodowych a modele organizacyjne przedsiębiorstw.
Modele kultur organizacyjnych przedsiębiorstw najczęściej spotykane w danym kraju.
Efektywność kulturowa KTN uwarunkowana stosowanym modelem zarządzania międzykulturowego.
Zmiany kultury narodowej Polaków a zmiany modeli organizacyjnych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
– wyjaśnia bez problemów podstawowe pojęcia z zakresu kultury, zarządzania międzykulturowego, kultur narodowych i kultur organizacyjnych;
- rozpoznaje zjawiska procesowe w kulturze i potrafi je opisać w postaci trendów (impact of culture on business);
- rozpoznaje zjawiska nowe w zakresie cross-culture management i potrafi wykazać czynniki, które doprowadziły do tych zmian w ujęciu międzynarodowym;
W zakresie umiejętności:
– dociekliwie analizuje postępujące zmiany (na przykładach) w zakresie cross-culture management;
- potrafi określić, które z zauważonych nowych procesów mogą być lokalne a które globalne;
- potrafi ocenić, które z zaobserwowanych trendów są korzystne, a które nie, z punktu widzenia pracownika/pracodawcy/państwa, w tym Polski.
- potrafi zaprezentować swoją wiedzę podczas wystąpienia publicznego.
W zakresie postaw:
- jest rozumnym obserwatorem w międzynarodowym środowisku biznesowym;
- potrafi współpracować z innymi uczestnikami (bez względu na płeć, wiek i przynależność etniczną) w osiąganiu wspólnego celu;
- wykazuje się inicjatywą.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo na zajęciach 30% (3 pkt.). Wykonanie pracy na zadany temat w zespole i przedstawienie pozostałym słuchaczom do dyskusji - 30% (3 pkt.). Przeprowadzenie jednej ankiety (nt. ”Kulturowe aspekty funkcjonowania instytucji –rzeczywistość vs oczekiwania pracowników” wraz z opisem wyniku 40% (4 pkt). Do zaliczenia (ocena dostateczna) wystarczy uzyskać 80 % (8 pkt.).
Postępy prac stale widoczne w ciągu całego semestru na platformie Padlet (zamkniętej).
Literatura
Przez cały czas trwania zajęć na bieżąco uzupełniana literatura na dedykowanej platformie Padlet, stale dostępna (wszystkie pozycje) dla studentów.
Literatura obowiązkowa:
Trompenaars F. & Hampden-Turner Ch., 2007, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, http://www.home.umk.pl/~lechziel/teaching/Siedemwymiarowkultury.pdf
Czerniawska A., 2020, Kultura organizacyjna instytucji finansowej- pomiędzy rzeczywistością, a oczekiwaniami pracowników. Studium socjologiczne, Praca doktorska na UŚ (dostępne w Internecie https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/20575/1/
Czerniawska_Kultura_organizacyjna_instytucji_finansowej.pdf
Wybrana literatura uzupełniająca (dostępna w materiałach do zajęć):
Dodd SD., 2002, Metaphors and meaning: A grounded cultural model of US entrepreneurship, Journal of Business Venturing, 17 (5), pp. 519-535.
Rozkwitalska M., 2008, Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym// Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach: teoria i praktyka : praca zbiorowa/ ed. redakcja naukowa Waldemar Pawlak, Tadeusz Noch. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, s.227-246 (dostępne w Internecie).
Dancewicz B., 2017, Płeć i pochodzenie etniczne: postrzegane szanse i bariery w międzynarodowej karierze zawodowej, Kobieta i Biznes / Women and Business”, nr 1–4, s. 23–32.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: