Inwestycje tradycyjne i alternatywne 2600-z3ITAf
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu inwestycji tradycyjnych i alternatywnych na rynku finansowym w oparciu o zebrane i opracowane materiały na bazie doświadczenia polskiego i amerykańskiego. W czasie zajęć przedstawione zostaną podstawowe instrumenty finansowe na rynku kapitałowym i pieniężnym:
1. Co to są inwestycje tradycyjne i alternatywne?
2. Charakterystyka obligacji klasycznych – istota, klasyfikacje, funkcje, wycena. Uregulowania prawne w zakresie emisji obligacji klasycznych.
3. Charakterystyka akcji – rodzaje, funkcja emisji, polityka dywidend, wycena. Regulacje prawne w zakresie podwyższania kapitału poprzez emisje akcji.
4. Obligacje korporacyjne, papiery komercyjne, obligacje komunalne, skarbowe papiery wartościowe.
5. Charakterystyka inwestycji alternatywnych.
6. Fundusze hedgingowe i Exchange-Traded Funds. Rynek funduszy hedgingowych i ETF na świecie i w Polsce.
7. Inwestycje na rynku private equity i venture capital. Zarządzanie i cele funduszy typu PE/VC. Charakterystyka ryzyka i jego identyfikacja. Oczekiwania i ich realizacja.
8. Wykupy wspomagane i menadżerskie - MBO i LBO.
9. Fundusze rynku nieruchomości na świecie i w Polsce.
10. Rynek instrumentów strukturyzowanych.
11. Rynek złota, monet, metali szlachetnych. Sztuka i przedmioty kolekcjonerskie.
Przedmiot przewiduje regularną samodzielną pracę studenta w wymiarze 2-4 h tygodniowo.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
a. posiada wiedzę na temat:
- podstawowych instrumentów rynku finansowego, zarówno tradycyjnych, jak i alternatywnych,
- roli jaka odgrywają instrumenty finansowe na rynku polskim w wymiarze makro/gospodarczym,
- wpływu rozwoju tych usług na konkurencyjność sektora pośrednictwa finansowego w Polsce,
- podstawowych pojęć z zakresu konstrukcji zdywersyfikowanego portfela inwestycyjnego.
b. rozpoznaje i analizuje:
- poszczególne instrumenty finansowe zarówno pod względem ich dochodowości jak i poziomu ryzyka,
- oraz korelacji pomiędzy nimi w kontekście konstrukcji zdywersyfikowanego portfela inwestycyjnego,
- wady i ograniczenia wykorzystywanych instrumentów inwestycyjnych w realizacji celów inwestorów.
c. rozumie:
- zasady funkcjonowania rynku instrumentów tradycyjnych i alternatywnych,
- charakter i kierunki zmian w rynku instrumentów tradycyjnych i alternatywnych,
- zróżnicowanie rynków instrumentów tradycyjnych i alternatywnych pomiędzy krajami,
- treść komunikatów ekonomicznych dotyczących instrumentów tradycyjnych i alternatywnych publikowanych w różnych mediach.
d. potrafi:
- zarekomendować konkretne decyzje inwestycyjne w określonych warunkach otoczenia ekonomicznego i finansowego,
- zarekomendować właściwy moment na decyzję inwestycyjną na rynku instrumentów tradycyjnych i alternatywnych,
- dokonać oceny decyzji inwestycyjnych z punktu widzenia dochodowości i poziomu ryzyka,
- dobrać i ocenić użyteczne źródła informacji o rynku instrumentów tradycyjnych i alternatywnych.
Kryteria oceniania
W ramach zajęć student oceniany jest na podstawie:
- aktywności w trakcie zajęć,
- cotygodniowych raportów dotyczących rynku instrumentów tradycyjnych i alternatywnych w międzynarodowym i krajowym otoczeniu ekonomicznym i finansowym,
- egzaminu ustnego lub opcjonalnie pracy zaliczeniowej dotyczącej zagadnień omawianych podczas zajęć.
Podstawowym kryterium jest stopień opanowania wiedzy, zrozumienia omawianych zagadnień, a także umiejętność oceny i krytycyzm w analizie wpływu bieżących wydarzeń na otoczenie i decyzje biznesowe.
Literatura
1. Sławomir Antkiewicz; Papiery wartościowe na rynku pieniężnym i kapitałowym, 2014
2. Izabela Pruchnicka-Grabias; Inwestycje alternatywne, 2008
3. Urszula Ziarko-Siwek (red.) Tradycyjne i alternatywne inwestycje finansowe w świetle kryzysu finansowego. Wybrane zagadnienia, 2012
4. The Handbook of Traditional and Alternative Investment Vehicles: Investment Characteristics and Strategies, 2011
5. How to make money in Alternative Investments, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: