Podstawy logistyki 2600-dz/w3PLf
1. Wprowadzenie do logistyki. Zarządzanie łańcuchem dostaw.
Definicje oraz koncepcje logistyki.
Podstawowe wyzwania dzisiejszej logistyki
Logistyka a łańcuch dostaw
Idea oraz cechy charakterystyczne łańcuchów dostaw
Zarządzanie łańcuchem dostaw
Uczestnicy łańcucha dostaw
Koordynator łańcucha dostaw
2. Logistyczna obsługa klienta
Zasada 7W logistycznej obsługi klienta
Czynniki oraz działania determinujące poziom logistycznej obsługi klienta
Korzyści oraz koszty związane z wysokim poziomem logistycznej obsługi klienta
Mierniki i standardy logistycznej obsługi klienta
Badanie satysfakcji klienta – metody CIT oraz CSI
3. Logistyka zaopatrzenia
Idea oraz cel logistyki zaopatrzenia
Czynniki analizowane w ramach logistyki zaopatrzenia
Metody ABC oraz XYZ różnicowania asortymentu
Zagadnienie wyboru dostawcy - metoda punktowa
4. Logistyczne sterowanie zapasami
Przyczyny utrzymywania zapasów
Problemy decyzyjne w logistyce zapasów
Koszty związane z zapasami
Model ekonomicznej wielkości zamówienia
5. Sterowanie zapasami produkcyjnymi. System MRP
Zintegrowane systemy informatyczne w logistyce
Planowanie potrzeb materiałowych w produkcji
System Material Requirements Planning – założenia metody, zalety oraz wady
System MRP – przykład
6. Logistyka dystrybucji
Definicje oraz podstawowa problematyka dystrybucji
Funkcje logistyki dystrybucji
Luki w dystrybucji
Uczestnicy systemu dystrybucji
Rola pośredników
Dystrybucja w zarządzaniu marketingowo-logistycznym
7. Centra logistyczne. Transport intermodalny
Założenia funkcjonowania centrów logistycznych
Funkcje i rola centrów logistycznych
Transport intermodalny – założenia i rodzaje
Czynniki wpływające na wybór lokalizacji centrum logistycznego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student/-ka:
WIEDZA:
- zna i rozumie terminologię charakterystyczną dla logistyki (K_W01)
- zna i rozumie procesy logistyczne zachodzące w przedsiębiorstwie oraz ich wpływ na działalność i proces podejmowania decyzji (K_W02)
- zna i rozumie podstawowe metody analityczne wykorzystywane w zarządzaniu logistyką w przedsiębiorstwie (K_W02)
- zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości (K_W06)
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozpoznawać, diagnozować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy logistyczne (K_U01)
- potrafi prawidłowo interpretować procesy logistyczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, łańcucha dostaw czy całej gospodarki (K_U02)
- potrafi samodzielnie i zespołowo analizować problemy logistyczne oraz komunikatywnie je prezentować, wykorzystując w tym celu narzędzia informatyczno-komunikacyjne (K_U03)
- potrafi planować, organizować i kierować pracą zespołową w zakresie logistyki (K_U05)
- posiada zdolność do samokształcenia się, podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w zakresie logistyki (K_U06)
POSTAWY:
- gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych problemów logistycznych wewnątrz organizacji, sektora i całej gospodarki (K_K01)
- gotów jest do myślenia i działania w zakresie wyzwań natury logistycznej w sposób przedsiębiorczy (K_K02)
Kryteria oceniania
Aktywności w formie ćwiczeń (75%)
Obecności (25%)
Literatura
• Fechner, I., (2008). Podstawy logistyki, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
• Gąsowska, M.K. (2022). Zarządzanie procesami logistycznymi we współczesnych przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa.
• Kisperska-Moroń, D., Krzyżaniak, S., (red.), (2009). Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań.
• Skowronek, C., Sarjusz-Wolski, Z., (2003). Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
• Gołębska, E., (red.), (2012). Logistyka, C.H. Beck, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: