Modele kultury w biznesie 2600-dz/w3MKBf
Na wykładzie analizowane są związki między kulturą organizacyjną przedsiębiorstw a kulturami narodowymi. Tematykę podzielono na trzy zasadnicze części. W pierwszej znajdziemy charakterystykę i modele kultur narodowych, w drugiej modele kultur organizacyjnych, a w trzeciej powiązanie cech kultur narodowych z elementami kultur organizacyjnych oraz czynniki determinujące efektywność kulturową przedsiębiorstw.
1. Modele kultur narodowych G. Hofstede,
2. F. Trompenaarsa z udziałem Charlesa Hampden-Turner, Edwarda T. Halla, GLOBE i Erin Meyer.
3. Model Wartości konkurujących wg K. Camerona i R. Quinna
4. Wymiary kultur narodowych a modele organizacyjne przedsiębiorstw.
5. Modele kultur organizacyjnych przedsiębiorstw najczęściej spotykane w danym kraju.
6. Efektywność kulturowa KTN uwarunkowana stosowanym modelem zarządzania międzykulturowego.
7. Zmiany kultury narodowej Polaków a zmiany modeli organizacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową odnoszącą się do różnic kulturowych w kontekście kultury biznesowej człowieka mieszkającego w różnych częściach świata
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować najbardziej charakterystyczne modele kulturowe i modele organizacyjne
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań zróżnicowanych zachowań codziennych ludzi w Polsce i na świecie; rozumie relatywności sytuacji
K_W14
ma świadomość różnorodności zagrożeń nieporozumienia o podłożu kulturowym uczestników biznesu międzynarodowego
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu znajomości różnic kulturowych do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata biznesu
K_U07
umie porównać i dostrzec zależności między retoryką mediów na tematy dotyczące kultury a współczesnymi trendami w międzynarodowym biznesie
K_U09
potrafi zastosować zdobyta podczas zajęć wiedzę w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21
posiada umiejętność prezentacji kulturowo-biznesowych zagadnień szczegółowych
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu
Kryteria oceniania
Oceny składowe z:
1. wystąpienia ustnego (zamieszczonego w formacie PPT na platformie Padlet) (40%) oraz
2. pisemnego zapisu ankiety (wypełnione pola plus analiza wyniku) (60%) złożą się na jedną wspólną ocenę końcową.
Nie można zaliczyć nie uczestnicząc w zajęciach – eksternistycznie (wykonując jednie prace pisemne na koniec). Jakkolwiek jedna nieobecność jest dopuszczalna.
Literatura
Przez cały czas trwania zajęć na bieżąco uzupełniana literatura na dedykowanej platformie Padlet, stale dostępna (wszystkie pozycje) dla studentów.
Literatura obowiązkowa:
Trompenaars F. & Hampden-Turner Ch., 2007, Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, http://www.home.umk.pl/~lechziel/teaching/Siedemwymiarowkultury.pdf
Czerniawska A., 2020, Kultura organizacyjna instytucji finansowej- pomiędzy rzeczywistością, a oczekiwaniami pracowników. Studium socjologiczne, Praca doktorska na UŚ (dostępne w Internecie https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/20575/1/
Czerniawska_Kultura_organizacyjna_instytucji_finansowej.pdf
Lektura uzupełniająca:
Business Speaker Erin Meyer: How Cultural Differences Affect Business, https://www.youtube.com/watch?v=zQvqDv4vbEg
Dodd SD., 2002, Metaphors and meaning: A grounded cultural model of US entrepreneurship, Journal of Business Venturing, 17 (5), pp. 519-535.
Rozkwitalska M., 2008, Kultury organizacyjne przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym// Problemy zarządzania we współczesnych organizacjach: teoria i praktyka : praca zbiorowa/ ed. redakcja naukowa Waldemar Pawlak, Tadeusz Noch. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskiej Wyższej Szkoły Administracji, s.227-246 (dostępne w Internecie).
Jabłoński A., 2016, Longitudinalne badania modeli biznesu przedsiębiorstw, Zeszyty Naukowe / Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, nr 6 (954), 95-110, DOI 10.15678/ZNUEK.2016.0954.0606
Dancewicz B., 2017, Płeć i pochodzenie etniczne: postrzegane szanse i bariery w międzynarodowej karierze zawodowej, Kobieta i Biznes / Women and Business”, nr 1–4, s. 23–32.
Choong Y. Lee, 2012, Korean Culture And Its Influence on Business Practice in South Korea The Journal of International Management Studies, vol.7 nr 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: