Economics of Natural Resources 2600-ZS2ENR
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
(1) Gospodarka a środowisko - wzajemne relacje i problemy. Gospodarka rynkowa i wyzwania związane z występowaniem efektów zewnętrznych; Dobra publiczne; Analiza kosztów i korzyści; Tragedia wspólnego pastwiska; Wzrost gospodarczy i jego ograniczenia; Zrównoważony rozwój; Regulacje związane z ochroną środowiska - uzasadnienie ekonomiczne i praktyczne rozwiązania.
(2) Zasoby naturalne. Typy zasobów naturalnych: wyczerpujące się i niewyczerpane, odnawialne i nieodnawialne; Zarządzanie zasobami naturalnymi; Zasada Hotellinga i ceny nieodnawialnych zasobów naturalnych; Teoria szczytów Hubberta; Ekonomiczne bodźce dla wykorzystania zasobów odnawialnych.
(3) Odnawialne źródła energii, w tym: światło słoneczne, wiatr, deszcz, fale, geotermia, biomasa i biopaliwa.
(4) Ocena oddziaływania na środowisko (EIA, Environmental Impact Assessment). Dyrektywa Unii Europejskiej 2001/42/EC dotycząca Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko (SEA, Strategic Environmental Assessment); Macierz Leopolda; Środowiskowa ocena cyklu życia (LCA, Life Cycle Assessment) w gospodarce narodowej; Wycena skutków naruszenia stanu środowiska.
(5) Ochrona środowiska w globalnej gospodarce. Wskaźniki wpływu na środowisko: GSI - Genuine Savings Indicator Banku Światowego; ISEW – Index of Sustainable Economic Welfare; GPI - Genuine Progress Indicator; Ecological Footprint i Carbon Footprint; LPI - Living Planet Index; TMR - Total Material Requirement.
(6) Międzynarodowe negocjacje klimatyczne.
(7) Dynamika systemów a zrównoważony rozwój. Wprowadzenie do modelowania w oparciu o podejście dynamiki systemów i pakiet oprogramowania Vensim PLE; „Bariery wzrostu” MIT i krytycy podejścia; Model symulacyjny „World3”.
Ćwiczenia obejmują następujące zagadnienia:
(1) Przygotowywanie dokumentów oceny oddziaływania na środowisko (EIA, Environmental Impact Assessment).
(2) Budowa modelu symulacyjnego w oparciu o podejście dynamiki systemów i pakiet oprogramowania Vensim PLE.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu, student
• wyjaśnia zależności pomiędzy działalnością gospodarczą a środowiskiem, w szczególności efekty zewnętrzne,
• charakteryzuje i rozróżnia istotne dla gospodarki zasoby naturalne,
• rozpoznaje główne wskaźniki wpływu na środowisko,
• interpretuje wyniki ocen oddziaływania na środowisko EIA (Environmental Impact Assessment),
• wypełnia macierz Leopolda, opisując oddziaływanie projektu na środowisko,
• opracowuje dokument strategicznej oceny oddziaływania na środowisko SEA (Strategic Environmental Assessment) zgodny ze standardami Unii Europejskiej,
• interpretuje zależności w modelu symulacyjnym World3 i wzbogaca model o dodatkowe zależności,
• wykorzystuje program komputerowy Vensim PLE,
• ocenia decyzje gospodarcze przez pryzmat konsekwencji dla środowiska naturalnego.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia – prace projektowe, przygotowane w ramach pracy zespołowej i indywidualnej
Wykład – końcowy egzamin pisemny
Literatura
Literatura zalecana:
• Hanley, Nick, Shogren, Jason F. and White, Ben (1996) Environmental Economics: In Theory and Practice. Oxford-New York: Oxford University Press (lub zaktualizowana wersja z 2007 r. opublikowana przez Palgrave Macmillan)
• Meadows, Donella H., Meadows, Dennis L., Randers, Jørgen (1992) Beyond the limits. Port Mills, Vermont: Chelsea Green Publishing Company
• Pearce, David, W. and Turner, R., Kerry (1989) Economics of Natural Resources and the Environment. Baltimore: The Johns Hopkins University Press
• Tietenberg, Tom (2006) Environmental Economics and Policy. New York: Addison Wesley (lub wcześniejsze wersje)
• Zasoby internetowe zawierające opis faktów, dane statystyczne i raporty środowiskowe
• Zasoby na stronie www.vensim.com związane z programem Vensim PLE i dynamiką systemów
• Model symulacyjny „World3” na stronie http://live.simgua.com/World
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: