- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Zarządzanie różnorodnością 2600-ZR-OG
Wykład
1. Różnorodność w organizacji - podstawowe pojęcia i definicje (2 godz.)
• Definicja różnorodności;
• Pojęcie i istota różnorodności;
• Konteksty różnorodności;
• Wymiary różnorodności (pierwotne i wtórne).
2. Włączanie (inclusion) i różnorodność – wymiar kulturowy (1 godz.)
• Idea włączania – założenia;
• Wielokulturowość – rys historyczny, aspekty praktyczne i teoretyczne.
3. Różnorodność w organizacji – kontekst demograficzny, społeczny, ekonomiczny (2 godz.)
• Uwarunkowania demograficzne dla różnorodności;
• Uwarunkowania prawne dla różnorodności;
• Uwarunkowania społeczno-kulturowe dla różnorodności;
• Uwarunkowania ekonomiczne dla różnorodności.
4. Zarządzanie różnorodnością - podstawowe pojęcia i definicje (2 godz.)
• Definicja zarządzania różnorodnością;
• Wprowadzenie do zarządzania zróżnicowanymi zasobami ludzkimi w organizacji – założenia;
• Zarządzanie różnorodnością – nauka, praktyka czy sztuka?
5. Modele wdrażania zarządzania różnorodnością w organizacji (2 godz.)
• Istota zarządzania na poziomie organizacji;
• Istota zarządzania na poziomie procesu;
• Istota zarządzania na poziomie stanowiska.
6. Kultura organizacyjna i komunikacja dla zarządzania różnorodnością w organizacji (2 godz.)
• Istota kultury organizacyjnej;
• Rola komunikacji w zarzadzaniu różnorodnością w organizacji;
• Istota zarządzania na poziomie stanowiska.
7. Zróżnicowane zasoby ludzkie w organizacji – podejścia i strategie (2,5 godz.)
• Rola przywództwa;
• Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie różnorodnością w organizacji;
• Edukacja i szkolenia w zakresie różnorodności w organizacji;
• Monitorowanie i analizowanie różnorodności w organizacji;
• Tworzenie zróżnicowanego miejsca pracy;
• Bariery wdrażania;
• Dobre praktyki.
8. Zarządzanie różnorodnością w organizacji – korzyści i koszty (2,5 godz.)
• Charakter korzyści wynikających z wdrażania zarządzania różnorodnością;
• Rodzaje kosztów wdrażania zarządzania różnorodnością.
9. Podsumowanie i zaliczenie zajęć (2 godz.):
• Podsumowanie zajęć;
• Przygotowanie do egzaminu.
Całkowita liczba godzin – nakład pracy studenta (5 ECTS – 150 godz.)
Zajęcia – 18 godz.
Czytanie literatury na zajęcia – 18 godz.
Opracowanie prac pisemnych i studiów przypadku – 40 godz.
Przygotowanie do egzaminu – 40 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
K_W01
Zna i rozumie podstawową terminologię używaną w zarządzaniu różnorodnością;
K_W02
Zna i rozumie rolę i miejsce zarządzania różnorodnością w organizacji ;
Ma wiedzę o podstawowych funkcjach zarządzania różnorodnością w organizacji;
K_W05;
Zna i rozumie procesy i zjawiska demograficzne, społeczne, prawne, ekonomiczne oraz ich wpływ na zarządzanie różnorodnością organizacji;
K_W06
Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych działań na rzecz zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji;
K_U01
Potrafi analizować i objaśniać podstawowe etapy procesów planowania, organizowania, motywowania i kontroli zarządzania różnorodnością w organizacji;
Potrafi wykorzystać wiedzę z zarządzania różnorodnością do rozpoznania, diagnozowania i rozwiązywania problemów w organizacji:
K_U02
Potrafi wyjaśniać i oceniać wpływ przywództwa na możliwości tworzenia zróżnicowanego miejsca pracy;
Potrafi określić relacje organizacji i realizowanych w niej funkcji z zarzadzaniem różnorodnością;
K_U03
Potrafi przygotowywać podstawowe analizy i diagnozy dotyczące tworzenia zróżnicowanego miejsca pracy.
K_U05
Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową.
K_U06
Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.
K_K01
Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z zarządzaniem różnorodnością w organizacji;
Gotów jest do myślenia i działania w sposób otwarty na tworzenie zróżnicowanej organizacji;
K_K03
Gotów jest do przestrzegania zawodowych standardów etycznych.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin - odbywający się w formie testu egzaminacyjnego i całości określający ocenę końcową.
Sposób wyliczania oceny z testu egzaminacyjnego:
0 – 59% ocena 2.0
60 – 67% ocena 3.0
68 – 75% ocena 3.5
76 – 83% ocena 4.0
84 – 91% ocena 4.5
92 – 100% ocena 5.0
Osoby, które nie zdały egzaminu końcowego, mogą przystąpić do egzaminu poprawkowego w sesji poprawkowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gross-Gołacka E., Zarzadzanie różnorodnością. W kierunku zróżnicowanych zasobów ludzkich w organizacji, Difin, Warszawa 2018.
2. Mor Barak, M.E., Managing Diversity: Toward a Globally inclusive workplace. Thousand Oaks, CA: Sage, 2014.
Literatura uzupełniająca:
1. Kirton G., Greene A.M., The Dynamics of Managing Diversity. A Critical Approach, Elsevier Butterworth-Heinemann, Oxford 2005.
2. Özbilgin, M., Promoting Diversity in Management Scholarship: Opening the Doors for Multiple Languages, and Interdisciplinary Dialogue and Developing Our Communities. European Management Review, 2014, 11(1), 1-4.
3. Wziątek-Staśko A., Diversity management. Narzędzie skutecznego motywowania pracowni-ków, Difin, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: