- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Skąd wiemy, że coś wiemy? Filozoficzne rozważania o prawdzie i wiedzy. 2600-SWCW-OG
1. Źródła poznania.
2. Przedfilozoficzne przekonania na temat wiedzy. Przyczyny, dla których zasadne jest formułowanie filozoficznej definicji wiedzy.
3. Cechy wiedzy naukowej (episteme) według filozofów starożytnych. Greckie rozumienie rozumu i teorii oraz celu poznania.
4. Kartezjański i Galileuszowy absolutyzm poznawczy i racjonalność proceduralna.
5. Metoda hipotetyczno-dedukcyjna i rola eksperymentu. Rola prawa swobodnego spadku i idealizacji.
6. Empirystyczne koncepcje poznania.
7. Argumentacja Kanta na rzecz przewrotu kopernikańskiego.
8. Klasyczna koncepcja wiedzy, czyli wiedza jako prawdziwe, uzasadnione przekonanie. Analiza warunków klasycznej koncepcji wiedzy. Gettiera analiza klasycznej koncepcji wiedzy.
9. Cechy współczesnej wiedzy naukowej.
10. Pojęcie prawdy. Korespondencyjna teoria prawdy, koherencyjna teoria prawdy, pragmatyczna teoria prawdy, deflacjonizm.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student
• podaje argumenty na rzecz budowania filozoficznej teorii wiedzy
• analizuje argumenty filozoficzne na rzecz omawianych na zajęciach stanowisk filozoficznych
• podaje argumenty za i przeciw omawianym stanowisko filozoficznym
Kryteria oceniania
Napisanie eseju na jeden z zaproponowanych tematów, oceniana będzie samodzielność w analizie problematyki, której dotyczyć będzie praca i spójność argumentacji
Literatura
Arendt H., „Kondycja ludzka”, Wydawnictwo Aletheia 2011
Descartes R., „Rozprawa o metodzie”, Wydawnictwo Antyk 2009
Galilei G.,, „Dialog o dwu najważniejszych układach świata: Ptolemeuszowym i Kopernikowym”, PWN 1953
Gettier E., Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą? „Analysis” (23) 1963.
Kant I., „O formie i zasadach świata”, Wydawnictwo Zielona Sowa 2004
Morton A., „Przewodnik po teorii poznania”, Wydawnictwo Spacja 2002.
Platon, „Teajtet”, Wydawnictwo Antyk 2002
Putnam H., „Wiele twarzy realizmu i inne eseje”, PWN 2013
Rorty R., „Filozofia a zwierciadło natury”, PWN 2013
Wehler J., „Zarys racjonalnego obrazu świata”, Oficyna Naukowa Elżbieta Nowakowska-Sołtan 1998
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: