Budowanie przewagi konkurencyjnej 2600-SDdzBPK
1. Konkurencyjność i strategie konkurencji:
• istota konkurencji i konkurencyjności,
• strategie konkurowania,
• metody pokonywania konkurencji;
2. Konkurencyjność a strategie współpracy:
• współpraca i współdziałanie organizacji,
• strategie wobec dostawców,
• strategie wobec pośredników,
• strategie wobec odbiorców;
3. Konkurencyjność a zarządzanie czasem:
• istota zarządzania czasem,
• zasady zarządzania czasem,
• projektowanie organizacji z uwzględnieniem czasu;
4. Konkurencyjność a zarządzanie jakością:
• podstawy i podejścia w zarządzaniu jakością,
• istota kompleksowego zarządzania jakością,
• koncepcja kaizen w zarządzaniu jakością,
• koncepcja tworzenia wartości dla klienta;
5. Konkurencyjność a zarządzanie logistyką:
• sterowanie produkcją w łańcuchu logistycznym,
• sterowanie produkcją w strategii logistycznej obsługi klienta.
6. Systemowe ujęcie funkcjonowania organizacji:
• system i organizacja,
• podsystemy organizacji,
• sprawność organizacji i jej działań,
• cykl zorganizowany i zasady sprawnego działania organizacji,
• czynniki określające projektowanie działań;
• lokalizacja działalności gospodarczej.
7.Systemowe ujęcie jakości zarządzania i efektywności organizacji:
• racjonalność – istota, rodzaje i sposoby jej wyboru,
• uwarunkowania doskonałości organizacyjnej,
• produktywność i efektywność systemu oraz jego mierniki;
• rodzaje efektywności w organizacji i ich kryteria,
• istota metody zrównoważonej karty wyników (ZWK).
8. Zaliczenie.
48 godz. – całkowita liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się.
Efekty kształcenia
Wymagania formalne „Podstawy zarządzania”, Nauka o organizacji” i „Zarządzanie strategiczne”
Założenia wstępne
Przed rozpoczęciem przedmiotu doktorant powinien posiadać wiedzę i umiejętności obejmujące:
• Istotę i metody zarządzania,
• Funkcjonowanie organizacji.
Przedmioty ułatwiające przyswojenie treści przedmiotu:
• Podstawy zarządzania.
• Podstawy funkcjonowania przedsiębiorstw.
• Nauka o organizacji.
• Zarządzanie strategiczne
Po ukończeniu kursu doktorant powinien:
• opanować podstawowe pojęcia, zagadnienia i podejścia w zakresie zarządzania konkurencyjnością i efektywnością organizacji oraz potrafić je zastosować w praktyce;
• poznać uwarunkowania konkurencyjności oraz zachowania organizacyjne, które sprzyjają zwiększeniu siły organizacji i pokonywaniu zagrożeń na rynku.
• uzyskać umiejętność zrozumienia funkcjonowania organizacji oraz podejmowania decyzji i projektowania systemów efektywnie zarządzanych w zmiennym otoczeniu,
• poznać uwarunkowania i zasady sprawnego działania organizacji
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem –
odbywającym się:
● w formie pisemnej.
● w formie odpowiedzi opisowej na trzy pytania, po 15 min na każde,
● za każde pytanie jest możliwe dostanie 5 punktów, w skali od 0 do 5, przy czym za:
‒ 9 punktów – ocena 3 (dostateczna),
‒ 10-11 punktów – ocena 3,5 (dostateczna plus),
‒ 12 punktów – ocena 4 (dobra),
‒ 13-14 punktów – ocena 4,5 (dobra plus),
‒ 15 punktów – ocena 5 (bardzo dobra).
● istnieje możliwość zdania zaliczenia ustnego, jeśli będzie takie zapotrzebowanie ze strony doktorantów;
obejmującym:
● zagadnienia podane w sylabusie (omawiane na zajęciach i zawarte w literaturze przedmiotu),
● znajomość zagadnień w sylabusie oraz umiejętność ich zastosowania w praktyce, na konkretnym przykładzie
Osoby, które nie zaliczyły w pierwszym terminie, mogą przystąpić do zaliczenia w sesji poprawkowej.
Literatura
Literatura :
1. Brilman J.: Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2002.
2. Hensel P.: Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy, Wyd. HELION, Gliwice 2011.
3. Kaplan R. S., Horton D. P.: Strategiczna karta wyników. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2001.
4. Kotarbiński T.: Traktat o dobrej robocie. Ossolineum, Wrocław 1973 (lub następne wydania).
5. Moszkowicz Mieczysław (red.). Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu. PWE, Warszawa 2005;
6. Prahalad C. K., Ramaswamy V.: Przyszłość konkurencji. PWE, Warszawa 2005.
7. Rampersad H. K.: Kompleksowa karta wyników, Placet, Warszawa 2004.
8. Rokita J.: Zarządzanie strategiczne. Tworzenie i utrzymywanie przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2005.
9. Rummler G. A., Brache A. P.: Podnoszenie efektywności organizacji. PWE, Warszawa 2000.
10. Zimniewicz K.: Współczesne koncepcje i metody zarządzania. PWE, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: