Wybrane aspekty roli kuratora na rynku sztuki 2600-PSMrdsWA
Przedmiot będzie dotyczył w szczególności następujących zagadnień:
a. instytucji kuratora,
b. kurator wydarzenia, kurator kolekcji,
c. granic pomiędzy pracą kuratora i artysty,
d. społecznego zaangażowania artystów i instytucji sztuki.
Wskazać również należy, że muzeum może być równie odważne i eksperymentalne jak dzieło sztuki, budowa dobrej kolekcji wymaga intuicji, a istotne wydarzenia artystyczne, przełamują stereotyp. Od ponad 2 dekad trwa teoretyczna i praktyczna dyskusja na temat roli sztuki w procesie zmian społecznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student będzie potrafił scharakteryzować instytucje kuratora. Student będzie potrafił rozróżnić kategorię kuratora wydarzenia i kuratora kolekcji. Student będzie potrafił również wskazać rolę społecznego zaangażowania artysty.
Literatura
LITERATURA PRZEDMIOTU
1. Domanowska E., Zagubiony w kolekcji albo artysta jako kurator, „arteon” 2008, nr 3.
2. Curating. Critique, ed. M. Eigenheer, Frankfurt 2007.
3. Muzeum Sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005.
4. Muzeum sztuki od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk,Katowice 2006.
5. Obrist H. U., A Brief History of curating, Zurich 2008.
6. Piotrowski P., Muzeum krytyczne, Poznań 2011.
7. Popczyk M., Estetyczne przestrzenie powierzchni muzealnych, Kraków 2008.
8. Sadowska G., Czy muzeum może być trendy?, [w:] Nowoczesne zarządzanie muzeum, Warszawa 2007.
9. Tannert Ch., Tischler U., Men in Black, Handbook of curatorial practice, Frankfurt 2004.
10. M. Brenson, The curator’s moment – trends in the elm of international contemporary art, exhibitions, „art journal” 1998, Vol. 57/4.
11. H. Ulrich obrist, A Brief History of Curating, 2008.
12. R. Lewandowski, Strategie kuratorskie – od antropologii do polityki dyskursu, [w:] Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006, s.157.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: