Tworzenie wystaw muzealnych w XX i XXI w – ewolucja koncepcji i form 2600-PSMrdsTWM
Zajęcia „Historia wystaw muzealnych w XX i XXI wieku” składają się z dwóch bloków zajęć: 1. dotyczących sztuki dawnej, architektury i projektowania w muzealnictwie XX wieku oraz 2. form, historii i typologii wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej w XX i XX wieku.
Blok pierwszy koncentruje się na globalnej historii wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej od lat 20. XX wieku do dziś, z uwzględnieniem typologii ekspozycji, eksperymentów kuratorskich oraz ich powiązań z innymi dyscyplinami: architekturą, projektowaniem graficznym, etnografią etc. Uwzględnione są najważniejsze cykliczne wystawy sztuki najnowszej na świecie (m. in. Documenta i Biennale Sztuki w Wenecji), jak i próby wyjścia poza XIX-wieczny model ekspozycji muzealnej i relacji między widzem, kuratorem oraz artystą (z uwzględnieniem eksperymentalnych ekspozycji takich reformatorów praktyk wystawienniczych jak Seth Siegelaub, Harald Szemmann i Lucy Lippard). Celem zajęć jest zapoznanie się z głównymi formatami wystaw organizowanymi współcześnie, najważniejszymi zagadnieniami związanymi ze współczesnym muzealnictwem (sztuka globalna, wystawa jako narzędzie zmiany społecznej, współczesny status dzieła i autora etc.)
Drugi blok zawiera zajęcia praktyczne w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, podczas planowania nowej ekspozycji i jej montażu. Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z procedurami towarzyszącymi powstawianiu wystawy, współpracy z architektem, grafikiem oraz artystami.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu prowadzenia zajęć student będzie znał historię wystaw sztuki nowoczesnej i współczesnej od lat 20. XX wieku do dziś, z uwzględnieniem typologii ekspozycji, eksperymentów kuratorskich oraz ich powiązań z innymi dyscyplinami: architekturą, projektowaniem graficznym, etnografią etc.
KOMPETENCJE
Po zakończeniu zajęć student będzie potrafił planować nową ekspozycję i jej montaż. Zajęcia mają za zadanie zapoznanie studentów z procedurami towarzyszącymi powstawianiu wystawy, współpracy z architektem, grafikiem oraz artystami
UMIEJĘTNOŚCI
Student po zakończeniu zajęć potrafi analizować wystawy sztuki nowoczesnej i współczesnej od lat 20. XX wieku do dziś, z uwzględnieniem typologii ekspozycji, eksperymentów kuratorskich oraz ich powiązań z innymi dyscyplinami: architekturą, projektowaniem graficznym, etnografią.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: