Prawo autorskie na rynku dzieł sztuki 2600-PSMrdsPA
Zajęcia będą obejmować w szczególności następujące zagadnienia:
a. Podstawy prawa autorskiego;
b. Przedmiot ochrony;
c. Podmiot prawa autorskiego;
d. Autorskie prawa osobiste i majątkowe a dzieła sztuki;
e. Droit de suite - przesłanki wypłaty wynagrodzenia;
f. Zagadnienia prawnoautorskie związane z działalnością ekspozycyjną;
g. Dozwolony użytek utworów (w szczególności prawo cytatu, zniszczenie dzieła, wystawianie w ogólnodostępnych miejscach);
h. Konwencje międzynarodowe z zakresu prawa autorskiego mające zastosowanie do rynku dzieł sztuki;
i. Unijne prawo autorskie mające zastosowanie do rynku dzieł sztuki.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu wykładów z przedmiotu student będzie znał podmiot i przedmiot prawa autorskiego. Student będzie znał konwencje międzynarodowe
z zakresu prawa autorskiego mające zastosowanie na rynku dzieł sztuki oraz opisać zagadnienia dotyczące dozwolonego użytku utworów (w szczególności prawo cytatu, zniszczenie dzieła, wystawianie
w ogólnodostępnych miejscach).
KOMPETENCJE
Student będzie potrafił rozróżnić autorskie prawa osobiste od autorskich praw majątkowych. Student będzie potrafił również wskazać regulacje unijnego rynku sztuki mającego zastosowanie do rynku dzieł sztuki.
UMIEJĘTNOŚCI
Po zakończeniu wykładów z przedmiotu student będzie potrafił analizować regulacje unijnego rynku sztuki mającego zastosowanie do rynku dzieł sztuki.
Literatura
LITERATURA PRZEDMIOTU
1. P. Łada Sztuka a prawo autorskie, Lexis Nexis 2014.
2. W. Kowalski, K. Zalasińska, Rynek sztuki, aspekty prawne, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
3. J. Barta (red.), System prawa prywatnego. Tom 13. Prawo autorskie. C.H. Beck, Instytut Nauk Prawnych PAN, Warszawa 2007.
4. S. Grzybowski, A. Kopff, J. Serda, Zagadnienia prawa autorskiego, PWN, Warszawa 1973.
5. M. Barczewski, Traktatowa ochrona praw autorskich i praw pokrewnych, Oficyna Wolter Kluwer Warszawa 2007 r.
6. J. Rosen (red.) Individualism and Collectiveness in Intellectual Property Law, Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham 2012.
7. P. Goldstein, B. Hugenholtz, International Copyright. Principles, Law and Practice, Oxford University Press, Oxford 2010.
8. L. Zemer, The Idea of Authorship in Copyright, Ashgate, Aldershot, 2007.
9. S.M. Steward, International Copyright and Neighbouring Rights, Butterworths, London 1983.
10. A. M. Niżankowska, Prawo do integralności utworu, Woulters Kluwer, Kraków 2007.
11. J. Banasiuk, Współtwórczość i jej skutki w prawie autorskim, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
12. T. Joffrain, Deriving a (Moral) Right for Creators,Texas International Law Journal 2001, vol. 36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: