More Work or More Life - How to interpret the Work-Life Balance Concepts and Contradictions 2600-MSz2MWMLen
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z coraz popularniejszym po pandemii zagadnieniem Work-Life Balance (WLB) w kontekście wykonywania pracy. O ile zagadnienia WLB obejmują wiele sfer życia te zajęcia będą skupiać się na wyjaśnianiu i analizie zagadnień WLB związanych z wykonywaniem pracy zawodowej. Zajęcia obejmą kwestie, m. in. co rozumiemy pod pojęciem WLB, jakie inne koncepcje opisują relację życia prywatnego i zawodowego pracowników, czym jest życie prywatne i zawodowe, gdzie przebiega granica ingerencji pracodawcy w życie prywatne pracownika, i podobne kwestie.
Program obejmuje:
• Czynniki i przekonania wpływające na WLB
• Koncepcje WLB, Work-life conflict, Work life integration, Work-life blending, w teoriach zarządczych
• Ustawodawstwo związane z WLB
• Zapewnianie WLB pracownikom – rola pracodawców,
• Planowanie procesu pracy w celu pogodzenia ról zawodowych i prywatnych,
• zarządzanie różnorodnością jako długofalowa strategia firmy,
• granice ingerencji pracodawcy w życie pracownika
• instrumenty wspierające WLB
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
K_W01 Zna i rozumie w pogłębionym stopniu terminologię w zakresie organizacji życia zawodowego
K_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady, procedury i praktyki dotyczące działalności różnych typów organizacji, jej kluczowych funkcji (zarządzania personelem – prawa pracy) i jej relacji z otoczeniem, a w szczególności znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych
K_W05 Zna i rozumie procesy społeczne i polityczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, szczególnie w zakresie utrzymania właściwej relacji pomiędzy pracą a życiem prywatnym
K_W06 Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości, szczególnie w zakresie doboru różnych form zatrudnienia i wynikających z tego obowiązków, do rodzaju prowadzonej działalności, a także znaczenie różnorodności w relacjach biznesowych czy pracowniczych
W zakresie umiejętności
K_U01 Potrafi wykorzystać teorię do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z WLB
K_U02 Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, stosując właściwy dobór źródeł
K_U03 Potrafi samodzielnie i zespołowo przygotować analizy, diagnozy i raporty dotyczące funkcjonowania organizacji, w zakresie zarządzania personelem
K_U05 Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową.
K_U06 Posiada zdolność do samokształcenia się i podnoszenia zdobytych kwalifikacji.
W zakresie postaw
K_K01 Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji i całej gospodarki w zakresie WLB
K_K02 Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, szczególnie w zakresie zarzadzania personelem
K_K03 Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych związanych z zarządzaniem personelem
Kryteria oceniania
uczestnictwo w zajęciach – 70 pkt, ocena bieżąca - 70 pkt, test – 40 pkt, praca dodatkowa – esej na podany temat 20 pkt
Próg zaliczenia 100 pkt
Literatura
1. Chang, A., McDonald, P. i Burton, P. (2010). Methodological choices in work-life balance research 1987 to 2006: A critical review. The International Journal of Human Resource Management, 21(13), 2381–2413. https://doi.org/10.1080/09585192.2010.516592
2. Crompton, R. i Lyonette, C. (2006). Work-life „balance” in Europe. Acta Sociologica, 49(4), 379–393. https://doi.org/10.1177/0001699306071680
3. Godlewska-Bujok, B. (2019). Work-life balance czy work-life conflict w kontekście prywatności pracowników sprawujących opiekę. W: B. Godlewska-Bujok i K. Walczak (red.), Różnorodność w jedności: studia z zakresu prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i polityki społecznej. Księga pamiątkowa dedykowana profesorowi Wojciechowi Muszalskiemu. Warszawa: CH Beck.
4. Jang, S. J. (2009). The relationships of flexible work schedules, workplace support, supervisory support, work-life balance, and the well-being of working parents. Journal of Social Service Research, 35(2), 93–104. https://doi.org/10.1080/01488370802678561
5. MOP. (2020). Family-friendly policies and other good workplace practices in the context of Covid-19: Key steps employers can take, IN=nterim recommendations, 27 marca, https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_ent/---multi/documents/publication/wcms_740708.pdf.
6. Phillips, J. (2007). Care. Polity.
7. Sepczyńska, D. (2012). Etyka troski jako filozofia polityki. Etyka, 45, 37–61.
8. Tronto, J. C. (1993). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Psychology Press.
9. Walczak, K. i Godlewska-Bujok, B. (2019). Opiekunowie dzieci w zakładowych źródłach prawa pracy. Praca i Zabezpieczenie Społeczne, (12), 14–18, https://doi.org/10.33226/0032-6186.2019.2.4
10. Yacoub, A. i El-Zomor, M. (2020). Would COVID-19 be the turning point in history for the globalization era? The short-term and long-term impact of COVID-19 on Globalization. The Short-Term and Long-Term Impact of COVID-19 on Globalization. (April 6, 2020).
11. Zuboff, S. (2019). The age of surveillance capitalism: The fight for a human future at the new frontier of power. Profile Books.
12. Dane GUS, ZUS, Eurostat
13. Raporty HAY, McKinsey, Deloitte
14. Criado-Perez, C. (2020). Niewidzialne kobiety: jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn. Karakter.
15. I inne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: