Management of human resources in comparative and international perspective 2600-MSz2MHRCen
1. Określone zostanie relacyjne rozumienie terminu contemporary. Następnie pojęcia trendu oraz czasu, czyli roli historii organizacji w jej zmianach, globalizacji rynku pracy, globalnej siły roboczej;
2. Kulturowe uwarunkowania w organizacji pracy, kultury organizacji preferowane w różnych krajach świata;
3. Globalne poszukiwania talentów na międzynarodowych rynkach pracy;
4. Merytokracja.
Ponadto omawiane będą szczegółowo wybrane nowe trendy, w tym regionalne i branżowe zróżnicowanie nowych trendów (praca zespołowa studentów i mentoring wykładowcy).
5. Green Human Resources Management;
6. Młodzi pracownicy na rynku pracy; praca w wielokulturowym środowisku;
7. Sztuczna inteligencja a dopasowanie kompetencyjne na rynku pracy;
8. Multikulturowe korporacje w najnowszej literaturze;
9. Zasoby ludzkie w krajach świata. Podobne czy różne? Rywalizacja, kompilacja.
Studenci w swoich opracowaniach przyczynkowych (na zaliczenie) wykorzystywać będą artykuły naukowe autorów pochodzących z różnych kręgów kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
– wyjaśnia bez problemów podstawowe pojęcia z zakresu zasobów ludzkich, rynku pracy, globalizacji, globalnej siły roboczej, kultury w organizacji i międzykulturowych relacji w organizacjach;
- rozpoznaje zjawiska procesowe i potrafi je opisać w postaci trendów;
- rozpoznaje zjawiska nowe w zakresie human resources management i potrafi wykazać czynniki, które doprowadziły do tych zmian w ujęciu międzynarodowym;
W zakresie umiejętności:
– dociekliwie analizuje postępujące zmiany (na przykładach) w zakresie human resources management;
- potrafi określić, które z zauważonych nowych procesów na rynku pracy mogą być czasowe a które trwałe;
- potrafi ocenić, które z zaobserwowanych trendów są korzystne, a które nie, z punktu widzenia pracownika/pracodawcy/państwa;
- potrafi zaprezentować swoja wiedzę w sposób koherentny.
W zakresie postaw:
- jest rozumnym obserwatorem w międzynarodowym środowisku biznesowym;
- potrafi współpracować z innymi uczestnikami (bez względu na płeć, wiek i przynależność etniczną) w osiąganiu wspólnego celu;
- wykazuje się inicjatywą.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo na zajęciach 50% (10 pkt.). Wykonanie pracy na zadany temat w zespole i przedstawienie pozostałym słuchaczom do dyskusji - 50% (10 pkt.). Do zaliczenia (ocena dostateczna) wystarczy uzyskać 70 % (14 pkt.).
Postępy prac stale widoczne w ciągu całego semestru na platformie Padlet (zamkniętej).
Literatura
Przez cały czas trwania zajęć na bieżąco uzupełniana literatura na dedykowanej platformie Padlet, stale dostępna (wszystkie pozycje) dla studentów.
Literatura obowiązkowa:
Harzing A-W., Pinnington A., 2014, International Human Resource Management, SAGE, https://books.google.pl/books?id=9eTSAwAAQBAJ&hl=pl&source=gbs_navlinks_s
Wybrana literatura uzupełniająca (dostępna w materiałach do zajęć):
Abad H.Y., Saleh R.M., 2023, The role of management information systems in improving international human resources management practices in multinational companies: An analytical study, International Journal for Humanities and Social Sciences (IJHS), 1 (1), https://doi.org/10.5281/zenodo.8079751
Chen A.Sh., Nguyen T.K., Yang H-W., Lin Y-H., 2023, The effect of job autonomy on the indirect relationships among expatriates’ cultural intelligence, psychological availability, and work outcomes, Current Psychology, https://doi.org/10.1007/s12144-023-05079-x
Edens O., 2023, HR Trends for 2024: Analyzing the Future of Human Resource Management, https://www.selecthub.com/hris/hr-trends/
Furusawa, M., Brewster, C. and Takashina, T., 2016, Normative and systems integration in human resource management in Japanese multinational companies. Multinational Business Review, 24 (2). pp. 82-105, https://doi.org/10.1108/MBR-03-2015-0011. Available at https://centaur.reading.ac.uk/65590/
Poór J., 2019, Multinationals and the evolving contours of their human management practices in Central and Eastern Europe and the former Soviet Union, Employee Relations: The International Journal, 42(3), pp. 582-608, https://doi.org/10.1108/ER-01-2019-0082
Purgał-Popiela, 2018, Global Talent Management: Current State of Research and Trends, HRM(ZZL), 6(125), pp.13-28.
Rahaman, A., 2023, Understanding the dynamics: a systematic literature review of generation Y's perceptions of HRM practices and their impact on turnover intentions. Global Mainstream Journal of Business, Economics, Development & Project Management.
Totah Z., 2021, HR Trends in 2021: Future of Human Resource Management, https://www.selecthub.com/hris/hr-trends/
Yiylusif, H., 2023, The role of management information systems in improving international human resources management practices in multinational companies: An analytical study. Zenodo (CERN European Organization for Nuclear Research).
Yousfi H., 2010, Enterprising culture or culturising entrepreneurship? How local re-interpretation of American management techniques reveals the socio-cultural context of enterprising: the Tunisian case of Poulina, Conference paper, https://basepub.dauphine.psl.eu//bitstream/handle/123456789/9904/Yousfi%20Univ%20Syracuse%20papier.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: