Innovation and Technology Management 2600-MSz2ITMen
Wykład 1: Wprowadzenie do zarządzania innowacjami i technologią (4h15')
- Definicje; Znaczenie innowacji i technologii; Główne rodzaje innowacji; Radykalne innowacje i rewolucje przemysłowe)
- Modele innowacji: Ewolucja w czasie i obecne wyzwania (modele liniowe, modele interaktywne, modele sieciowe - Krajowe Systemy Innowacji, Regionalne Systemy Innowacji, modele Triple/Quadruple/Quintuple Helix, modele przejściowe).
Wykład 2: Kluczowi aktorzy innowacji: Innowacyjna firma i przedsiębiorczy uniwersytet. Czynniki wpływające na ich zdolność innowacyjną i technologiczną (4h15')
Innowacyjna firma (część 1): Innowacje i badania i rozwój (ewolucja badań i rozwoju w przemyśle, główne cechy innowacyjnej firmy; najwięksi innowatorzy w dziedzinie badań i rozwoju; innowatorzy nie zajmujący się badaniami i rozwojem).
Innowacyjna firma (część 2): Wielkość firmy, Kompetencje i możliwości specyficzne dla firmy; Zdolność absorpcyjna; Przewaga konkurencyjna)
Przedsiębiorczy uniwersytet: Czym jest przedsiębiorczy uniwersytet?; Trzy misje uniwersytetu; Powiązania między uniwersytetem a przemysłem; Start-upy i spin-offy; Transfer technologii i komercjalizacja badań akademickich. Zarządzanie prawami własności intelektualnej (patentowanie i licencjonowanie)
Wykład 3: Kluczowe koncepcje zarządzania technologią
Cykl życia technologii, paradygmaty technologiczne, trajektorie technologiczne, krzywa przyjęcia technologii, dojrzałość technologiczna - poziomy gotowości technologicznej TRL)
Kwestie polityki innowacji i technologii: kombinacje polityk, zarządzanie, wskaźniki
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pomyślnym ukończeniu tego kursu studenci zdobędą unikalne połączenie specjalistycznej wiedzy i świadomości kontekstów społeczno-gospodarczych i instytucjonalnych, w których opracowywane i stosowane są innowacje i technologie. Studenci będą:
• Posiadać syntetyczny pogląd na kluczowe koncepcje i podmioty w zarządzaniu innowacjami i technologiami
• rozumieć dynamikę rozwoju innowacji i technologii oraz wkład tych dziedzin we wzrost gospodarczy i konkurencyjność
• Zapoznają się z dynamiką powstawania i rozwoju firm oraz wewnętrznymi mechanizmami tworzenia wartości w środowisku korporacyjnym i akademickim
• Zdobędą umiejętności analityczne pozwalające na ocenę kluczowych czynników wpływających na technologię i innowacje.
• Będą potrafili korzystać z określonych wskaźników w celu zrozumienia dynamiki innowacji i technologii
Kryteria oceniania
Zadania pisemne na wybrane tematy na podstawie wykładów i indywidualnych badań przeprowadzonych przez studenta.
Kryteria oceny:
1. Kompletność: Zadanie zapewnia dobre pokrycie punktów sugerowanych do analizy w briefie zadania i zawiera istotne aspekty; poprawnie identyfikuje ograniczenia i odnosi się do tych punktów w sposób zniuansowany i dobrze sformułowany;
2. Wykorzystanie źródeł informacji: Zadanie wykorzystuje szeroki zakres źródeł informacji, w tym wykłady i zalecane lektury, a także literaturę akademicką i inne. Wykazuje dobre zrozumienie i wykorzystanie literatury w analizie pytań zadania. Powiązania między literaturą a pytaniami są jasno sformułowane i omówione;
3. Analiza krytyczna: Zadanie zawiera krytyczną dyskusję na temat omawianych kwestii, dobrą argumentację i trafne wnioski;
4. Jasność, zwięzłość, poprawność: Zadanie zawiera jasne, zwięzłe, dobrze skonstruowane odpowiedzi, bez błędów typograficznych i gramatycznych;
5. Odniesienia: Prawidłowe i kompletne odniesienia w tekście, lista referencyjna podana na końcu zadania z pełnymi odniesieniami.
6. Uczciwość akademicka: Wymagane jest odpowiednie cytowanie prac innych osób. Plagiat nie będzie tolerowany. Każda praca, która nie będzie zawierała odpowiednich cytatów, otrzyma ocenę niedostateczną. Oczekuje się, że wszystkie prace przedłożone w celu spełnienia wymagań kursu będą własną pracą studenta
Poniżej przedstawiono schemat oceniania, który zostanie zastosowany do zadań.
Literatura
Tidd, J. and Bessant, J. (2020), Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change, Wiley (7th edition).
Bessant, J. and J. Tidd (2015) Innovation and Entrepreneurship, Wiley (Third edition).
Dodgson, M. (2017), Innovation Management: A Research Overview, Routledge.
Wright, M., Clarysse, B., Mustar, P. and Lockett, A. (2008), Academic Entrepreneurship in Europe, Edward Elgar Publishing
Vanhaverbeke, W. (2018), Managing Open Innovation in SMEs, Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: