Emotional Intelligence at Workplace 2600-MSz2EIWen
Kurs ten koncentruje się na pięciu podstawowych kompetencjach inteligencji emocjonalnej: samozarządzaniu, samoświadomości, samoregulacji, samomotywacji i empatii, a także obejmuje przegląd umiejętności interpersonalnych. Podczas zajęć zostaną omówione następujące tematy.
1. Czym jest inteligencja emocjonalna
a) Korzyści płynące z inteligencji emocjonalnej
b) Zrozumienie różnicy między cechą EI a zdolnością EI
c) 5 wymiarów modelu cech inteligencji emocjonalnej
• Samoświadomość (SA)
• Zarządzanie emocjami (ME)
• Motywacja (M)
• Empatia (E)
• Umiejętności społeczne (SS)
2. Samoświadomość: Zrozumieć swoje emocje
a) Źródło emocji
b) Emocjonalna przyczyna i skutek
c) Emocjonalne wyzwania i możliwości
d) Identyfikacja własnych wyzwalaczy emocjonalnych, motywacji i popędów
3. Samoregulacja: Zarządzanie emocjami
a) Uczucia, postrzeganie i przekonania
b) Zrozumienie swoich reakcji pod wpływem stresu i konfliktu
c) Wybieranie swoich emocji
d) Ponowne naładowanie rezerw emocjonalnych
4. Cztery umiejętności w zakresie inteligencji emocjonalnej
a) Jak dokładnie postrzegać emocje
b) Wykorzystywanie emocji do ułatwiania myślenia
c) Rozumienie znaczeń emocjonalnych
d) Zarządzanie emocjami
5. Umiejętności komunikacji werbalnej
a) Skoncentrowane słuchanie
b) Zadawanie pytań
c) Komunikowanie się w sposób elastyczny i autentyczny
6. Umiejętności komunikacji niewerbalnej
a) Mowa ciała
b) Sygnały wysyłane innym
c) Nie chodzi o to, co mówisz, ale jak to mówisz
7. Zarządzanie społeczne i odpowiedzialność
a) Zrozumieć emocje i jak nimi zarządzać w miejscu pracy
b) Rola inteligencji emocjonalnej w
c) Wyrażanie emocji za pomocą języka
d) Konstruktywna różnica zdań
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Przedmiot dedykowany programowi
Efekty kształcenia
Wiedza
Identyfikacja kluczowych aspektów teoretycznych i praktycznych zastosowań umiejętności i kompetencji w zakresie inteligencji emocjonalnej w odniesieniu do miejsca pracy.
Poznanie pięciu podstawowych umiejętności wymaganych do praktykowania inteligencji emocjonalnej.
Wiedza na temat samozarządzania, samoświadomości, samoregulacji, samomotywacji i empatii.
Umiejętności
Rozpoznawanie i wykorzystywanie własnych umiejętności i kompetencji w zakresie inteligencji emocjonalnej w miejscu pracy w celu osiągnięcia sukcesu zawodowego.
Skutecznie komunikować się z innymi w sposób niewerbalny.
Interpretacja i zarządzanie emocjami.
Poprawa umiejętności społecznych
Kompetencje
Skuteczny wpływ na innych.
Odnoszenie inteligencji emocjonalnej do miejsca pracy.
Wykorzystanie koncepcji i technik w miejscu pracy.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach i udział w zajęciach (30%)
Projekt końcowy z prezentacją (70%)
Literatura
Reference Book
Emotional Intelligence – New Perspectives and Applications, Edited by Annamaria Di Fabio ISBN 978-953-307-838-0. Published by InTech Janeza Trdine 9, 51000 Rijeka, Croatia
Reference Research Papers
Schutte, N. S., & Loi, N. M. (2014). Connections between emotional intelligence and workplace flourishing. Personality and Individual Differences, 66, 134-139.
Donaldson-Feilder, E. J., & Bond, F. W. (2004). The relative importance of psychological acceptance and emotional intelligence to workplace well-being. British Journal of Guidance and Counselling, 32(2), 187-203.
Koukounaras-Liagkis, M., Skordoulis, M., Sidiropoulos, G., & Drosos, D. (2020). Emotional Intelligence and Workplace Conflict Resolution: The Case of Secondary Education Teachers in Greece. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(4).
Bedell, R. E. (2020). Investigating the Relationship between Emotional Intelligence and Workplace Bullying and the Moderating Role of Gender (Doctoral dissertation, Keiser University).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: