Zarzadzanie firmą rodzinną 2600-MSdz2ZFRf
1. Pojęcie, istota i specyfika firmy rodzinnej:
• Definicja firmy rodzinnej;
• Formy organizacyjno-prawne firm rodzinnych;
• Typologia firm rodzinnych;
• Cechy firm rodzinnych.
• Specyfika firmy rodzinnej.
2. Model działania firmy rodzinnej:
• Formy organizacyjno-prawne firm rodzinnych;
• Małe przedsiębiorstwo – dominujący rodzaj firmy rodzinnej;
• Struktury organizacyjne firm rodzinnych;
• Model zarządzania firmą rodzinną;
• Bariery i ograniczenia w funkcjonowaniu firm rodzinnych
• Gospodarcze i społeczne znaczenie firm rodzinnych;
3. Źródła przedsiębiorczości rodzinnej:
• Istota przedsiębiorczości;
• Powstawanie firm rodzinnych;
• Przedsiębiorczość istniejących firm rodzinnych;
• Czynniki określające działania przedsiębiorcze firm rodzinnych;
• Wybór kierunków działań i ustalenie pozycji firmy rodzinnej na rynku.
4. Cykl życia firmy rodzinnej:
• Istota cyklu życia firmy;
• Charakterystyka faz cyklu życia firmy rodzinnej;
• Rola rodziny w poszczególnych fazach cyklu życia firmy rodzinnej;
• Uwarunkowania dynamiki zmian cyklu życia firmy;
• Zaprzestanie działalności firmy rodzinnej.
5. Sukcesja w biznesie rodzinnym:
• Istota sukcesji firmy rodzinnej;
• Formy sukcesji firmy rodzinnej;
• Modele sukcesji firmy rodzinnej;
• Przygotowanie następców;
• Skuteczność sukcesji.
6. Cele i zachowania strategiczne firm rodzinnych:
• Wizja firmy rodzinnej;
• Misja firmy rodzinnej;
• Cele strategiczne działania firm rodzinnych;
• Modele zachowań strategicznych firm rodzinnych;
• Przestrzeń strategiczna firmy rodzinnej.
7. Zarządzanie personelem w firmie rodzinnej:
• Istota zarządzania personelem w firmie rodzinnej;
• Kształtowanie stanu i struktury zatrudnienia w firmie rodzinnej;
• Motywowanie i rozwój pracowników;
• Źródła konfliktów w firmie rodzinnej i zarządzanie nimi;
• Zarządzanie grupą pracowników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
• Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacji (operacyjne, marketingowe, finansowe, zarządzanie personelem) i ich integracji w ramach strategii organizacji (K_W02).
• Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji i całej gospodarki, w tym zasady ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego (K_W05).
• Zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w wymiarze krajowym i globalnym (K_W06).
W zakresie umiejętności:
• Potrafi wykorzystać teorię dyscypliny nauki o zarządzaniu i jakości oraz nauk uzupełniających (ekonomia i finanse, nauki prawne) do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów związanych z kluczowymi funkcjami w organizacjach niedochodowych i administracji oraz ich integrowania w ramach strategii, stosując właściwy dobór źródeł oraz przystosowując istniejące metody (K_U01.
• Potrafi prawidłowo interpretować procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji niedochodowych i administracji, stosując właściwy dobór źródeł (K_U02).
• Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05).
W zakresie postaw:
• Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w wymiarze krajowym i globalnym (K_K02).
• Gotów jest do przestrzegania i rozwijania zawodowych standardów etycznych. (K_K03).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na koniec zajęć w formie elektronicznej na platformie Kampus 2 w formie testu jednokrotnego wyboru.
Sposób wyliczania oceny z testu zaliczeniowego:
• 0 – 51,9% ocena 2.0
• 52,0 – 61,9% ocena 3.0
• 62,0 – 71,9% ocena 3.5
• 72,0 – 81,9% ocena 4.0
• 82,0 – 91,9% ocena 4.5
• 92,0 – 100% ocena 5.0
Literatura
Podstawowa pozycja:
• Sułkowski Ł., Mariański A.: Firmy rodzinne, Jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń. Wyd. Poltext, Warszawa 2009.
Uzupełniające pozycje:
• Budziak T.: Sukcesja w rodzinie biznesowej. Spojrzenie praktyczne. Wyd. Poltext, Warszawa 2012.
• Carlock R.S., Ward J.L.: Strategic Planning for the Family Business. Palgrave, New York 2001.
• Firma w rodzinie, czy rodzina w firmie. Metodologia wsparcia firm rodzinnych, Wyd. PARP, Warszawa 2012.
• Firmy rodzinne w polskiej gospodarce – szanse i wyzwania. Wyd. PARP, Warszawa 2009.
• Jeżak J., Popczyk W., Winnicka-Popczyk A.: Przedsiębiorstwo rodzinne. Funkcjonowanie i rozwój. Wyd. Difin, Warszawa 2004.
• Fleming Q.J.: Tajniki przetrwania firmy rodzinnej. Wyd.. Helion, Gliwice 2006.
• Leszczewska K., Przedsiębiorstwa rodzinne. Specyfika modeli biznesu, Wyd. Difin, Warszawa 2016.
• Safin. K.: Przedsiębiorstwa rodzinne – istota i zachowania strategiczne. Wyd. AE im. O. Langego, Wrocław 2007.
• Sułkowski Ł.(red. nauk.), Determinanty rozwoju przed-siębiorstw rodzinnych w Polsce. TNOiK, Toruń 2005.
• Thornton G.: Biznes rodzinny. Wyd. Helion, Gliwice 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: