Logistyka w współczesnych organizacjach 2600-MSdz2LWOf
Logistyka a zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem
- Pojęcie i istota współczesnej logistyki.
- Tworzenie podstawowych rodzajów użyteczności w gospodarce.
- Pola problemowe logistyki.
- Łańcuchy i sieci dostaw.
- Pojęcie i istota systemu logistycznego.
- Podstawowe elementy i relacje systemu logistycznego przedsiębiorstwa.
- Konkurowanie przez logistykę.
- Zarządzanie logistyczne.
- Strategie logistyczne w przedsiębiorstwie.
Logistyczna obsługa klienta. Koszty logistyczne
- Pojęcie i znaczenie logistycznej obsługi klienta.
- Elementy logistycznej obsługi klienta i standardy obsługi.
- Podstawowe mierniki poziomu obsługi logistycznej oraz koszty obsługi.
- Standardy logistycznej obsługi klienta.
- Pomiar i kontrola jakości obsługi klienta.
- Pojęcie i znaczenie kosztów logistycznych w przedsiębiorstwie.
- Systemy klasyfikacyjne kosztów logistyki.
- Czynniki kształtowania i redukcji kosztów logistyki.
Logistyka zaopatrzenia
- Istota i zakres logistyki zaopatrzenia.
- Logistyczne decyzje w sferze zaopatrzenia.
- Znaczenie logistyki zaopatrzenia w systemie logistycznym firmy.
- Wybór dostawców i ustalenie warunków współpracy.
- Ocena dostawców i doskonalenie współpracy.
- Koszty zaopatrzenia.
- Logistyczne strategie zaopatrzenia.
Logistyka w obszarze produkcji
- Pojęcie i zakres logistyki produkcji.
- Procesy logistyczne w systemach produkcyjnych.
- Planowanie i sterowanie procesami produkcyjnymi.
- Logistyczne strategie produkcji.
- Nowoczesne metody organizacji produkcji.
- Innowacje w logistyce produkcji.
Logistyka dystrybucji
- Istota i zakres logistyki dystrybucji.
- Problemy decyzyjne logistyki dystrybucji.
- Sieci i kanały dystrybucji.
- Zarządzanie relacjami z klientami.
- Komputerowe wspomaganie dystrybucji.
- Warianty organizacji procesów dystrybucji.
Logistyczne sterowanie zapasami. Magazynowanie. Transport
- Zapasy w zarządzaniu logistycznym.
- Problemy decyzyjne logistyki zapasów.
- Kształtowanie zapasów magazynowych.
- Rola i znaczenie transportu w logistyce.
- Dobór rodzaju transportu.
- Procesy i operacje transportowe.
- Funkcje magazynów.
- Procesy magazynowe.
- Usługi logistyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka po ukończeniu kursu:
W zakresie wiedzy:
- Zna i rozumie w pogłębionym terminologię w zakresie logistyki (K_W01)
- Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska zachodzące w różnych typach organizacji oraz w otaczającym ich świecie, wykorzystuje teorię zarządzania i dyscyplin uzupełniających do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów dotyczących logistyki (K_W02).
- Zna i rozumie złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne i ekologiczne oraz ich wpływ na funkcjonowanie organizacji, w szczególności w odniesieniu do logistyki (K_W05)
- Zna i rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości w wymiarze krajowym i globalnym (K_W06)
W zakresie umiejętności:
- Potrafi wykorzystać teorię logistyki do rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów związanych z funkcjonowaniem organizacji na rynku (K¬_U01)
- Potrafi prawidłowo interpretować złożone procesy i zjawiska technologiczne, społeczne, polityczne, prawne, ekonomiczne, ekologiczne i ich wpływ na funkcjonowanie organizacji (K_U02)
- Potrafi planować, organizować pracę własną i zespołową (K_U05)
- Posiada zdolność do samokształcenia się, podnoszenia zdobytych kwalifikacji i wspierania innych w tym zakresie (K_U06)
W zakresie postaw:
- Gotów jest do oceny i krytycznego podejścia do złożonych sytuacji i zjawisk związanych z funkcjonowaniem organizacji, sektora i całej gospodarki (K_K01)
- Gotów jest do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w wymiarze krajowym i globalnym (K_K02)
- Gotów jest do przestrzegania standardów etycznych związanych z logistyką (K_K03)
Kryteria oceniania
Wykład - Zaliczenie pisemne na ocenę, pytania otwarte. Zaliczenie zdalne.
Ocena z wykładu:
1,5-2,1 pkt – 3,0
2,2-2,3 pkt – 3,5
2,4-2,5 pkt – 4,0
2,6-2,7 pkt – 4,5
2,8-3,0 pkt – 5,0
Literatura
Podstawowa pozycja:
Blaik P., Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2017.
Literatura uzupełniająca:
Bozart C.C., Handfield R.B., Zarządzanie operacjami i łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2021.
Frankowska M., Jedliński M., Efektywność systemu dystrybucji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
Gąsowska M.K., Zarządzanie procesami logistycznymi we współczesnych przedsiębiorstwach, Difin, Warszawa 2022.
Gąsowska M.K., Logistyka a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2018.
Harrison A., van Hoek R., Zarządzanie logistyką, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
Logistyka. Teoria i praktyka. Tom 1, Praca zbiorowa pod red. S. Krawczyka, Difin, Warszawa 2011.
Logistyka. Teoria i praktyka. Tom 2, Praca zbiorowa pod red. S. Krawczyka, Difin, Warszawa 2011.
Logistyka w biznesie, Praca zbiorowa pod red. M. Ciesielskiego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
Skowronek C., Sarjusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2012.
Strategie łańcuchów dostaw, Praca zbiorowa pod red. M. Ciesielskiego, J. Długosza, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
Witkowski J., Zarządzanie łańcuchem dostaw. Koncepcje. Procedury. Doświadczenia. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: